حکومت افغانستان: ۳۱۷ زندانی طالبان در دو روز عید رها شده اند

شماری از زندانیان گروه طالبان که از سوی حکومت افغانستان رها شده اند.

شورای امنیت ملی افغانستان گفته است که بر اساس دستور رئیس جمهوری این کشور تعداد زندانیان رها شده گروه طالبان، به ۵،۱۰۰ تن خواهد رسید.

شورای امنیت ملی این کشور در صفحه رسمی توییتر خود نوشته که در دو روز عید قربان ۳۱۷ زندانی طالبان از بند رها شده و این روند همچنان ادامه می‌یابد.

انتظار خادم رئیس بخش صلح و حفاظت غیرنظامیان در شورای امنیت ملی روز یکشنبه (۱۲ اسد) به رادیو آزادی گفت که در میان زندانیان تازه آزاد شده گروه طالبان ۴۰۰ زندانی که از سوی حکومت خطرناک خوانده شده اند شامل نیستند: "براساس رهنمود رئیس جمهوری تا حالا ۳۱۷ زندانی طالبان در دو روز عید رها شده اند. تعداد دیگر نیز آزاد می‌شوند تا وعده رهایی ۵۰۰ زندانی را که سپرده عملی شود. ۴۰۰ زندانی که خطرناک خوانده شده براساس قانون حکومت صلاحیت رهایی آنها را ندارد."

انتظار خادم رئیس بخش صلح و حفاظت غیرنظامیان در شورای امنیت ملی افغانستان

حکومت افغانستان گفته که ۴،۶۰۰ زندانی طالبان پیش از عید آزاد شده بودند و با رهایی زندانیان تازه گروه طالبان آمار مجموعی افراد آزاد شده گروه طالبان از زندان به ۴،۹۱۴ تن رسید.

محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان در روز اول عید قربان گفته بود که ۵۰۰ زندانی دیگر طالبان را بگونه حسن نیت آزاد می‌کند اما تاکید کرده بود که در مورد آزادی ۴۰۰ زندانی خطرناک گروه طالبان لویه جرگه مشورتی تصمیم خواهد گرفت.

در همین حال سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در پیامی به رادیو آزادی رهایی این زندانیان طالبان را برای روند صلح گام مهم خوانده اما تاکید کرده که برای آغاز مذاکرات میان افغان‌ها باید ۴۰۰ زندانی این گروه مطابق توافق‌نامه صلح با امریکا رها شوند.

طالبان گفته اند که آنها بیش از ۱۰۰۰ زندانی حکومت را آزاد کرده اند.

گروه طالبان یک روز پیش از عید قربان آتش‌بس اعلام کرد که با استقبال حکومت افغانستان رو به رو شد و حکومت نیز در روزهای عید اعلام آتش‌بس کرد.

ناجیه انوری سخنگوی وزارت دولت در امور صلح

در همین حال ناجیه انوری سخنگوی وزارت دولت در امور صلح می‌گوید که ادامه آتش‌بس خواست همه افغان‌ها است و طالبان باید به این درخواست پاسخ مثبت بدهند: "در حال حاضر کار جریان دارد تا آتش‌بس دوامدار در کشور تامین شود و فضای مناسب و قابل اعتماد برای آغاز مذاکرات مستقیم میان افغان‌ها به میان آید. خواست حکومت و مردم افغانستان از گروه طالبان این است که خشونت و جنگ توقف یابد."

اعلام آتش‌بس در سه روز عید از سوی گروه طالبان و حکومت افغانستان با استقبال در سطح ملی و بین‌المللی رو به رو شده است.

با آنکه در روزهای آتش‌بس از رویداد‌های محدود امنیتی در شماری از مناطق گزارش داده شده اما مردم در بخش‌های گوناگونی افغانستان گفته اند که دیگر تحمل درگیری، انتحار و انفجار را ندارند و آتش‌بس روزهای عید باید تمدید شود، خواستِ که گروه طالبان هنوز به آن پاسخ مثبت نداده است.