عبدالله عبدالله: مذاکرات میان افغان‌ها هفته آینده آغاز خواهد شد

عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان

عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی می‌گوید که "با اطمینان نسبی گفته می‌تواند مذاکرات میان افغان‌ها هفته آینده آغاز خواهد شد".

آقای عبدالله امروز (پنج‌شنبه ۶ سنبله) در نشست 'انستتیوت صلح و جنگ' در مورد دومین نظرسنجی صلح مردم افغانستان در کابل گفت که هیئت حکومت افغانستان برای آغاز این گفت‌وگوها آمادگی کامل دارد.​

عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی تاکید کرد که هیئت مذاکره‌کننده حکومت افغانستان برای گفت‌وگوهای میان افغانها که به گفته او با اطمینان نسبی در هفته آینده آغاز خواهد شد آماده است.

آقای عبدالله می‌گوید که اعضای هیئت مذاکره کننده حکومت افغانستان در مورد گفت‌وگوهای صلح دیدگاه واحد دارند.

اما به گفته آقای عبدالله پیش از آغاز مذاکرات میان افغانها نشستی با حضور هیئت گفت‌وگوکننده حکومت روز شنبه( ۸ سنبله) در کابل راه‌اندازی می‌شود.

آقای عبدالله گفت: "انشاءلله با اطمینان نسبی گفته می‌توانم که هفته آینده مذاکرات بین‌الافغانی شروع خواهد شد. کمیته سیاسی شورای عالی مصالحه ملی و لست شخصیت‌ها نهایی شده و اعلام می‌شود. اولین جلسه پیش از آن که هیئت مذاکره‌کننده برای گفت‌وگوها برود به روز شنبه دایر می‌شود."

رئیس شورای عالی مصالحه ملی اما در مورد روز و محل برگزاری این گفت‌وگوها چیزی نگفت.

آقای عبدالله تاکید کرد که روز شنبه آینده اعضای هیئت مذاکره‌کننده حکومت افغانستان نشستی را برای توحید بیشتر دیدگاه‌ها در مورد مذاکرات صلح در کابل برگزار می‌کنند.

پیش از این مقام‌های دولتی افغان و طالبان گفته اند که اولین دور مذاکرات میان افغان‌ها در دوحه پایتخت قطر برگزاری خواهد شد.

در همین حال رحمت‌الله نبیل رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان در این نشست گفت که روند جاری صلح نیابتی است و نقش بیشتر درمقایسه به حکومت و مردم افغانستان در این روند به پاکستان داده شده است - ادعایی که پیش از این حکومت ان را رد کرده است.

رحمت‌الله نبیل رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان

آقای نبیل افزود: "تا به حال طوری که احساس می‌شود نقش بیشتر به پاکستان داده شده است چون هنوز حکومت افغانستان و ما مردم این کشور در بحث‌های صلح داخل نشده ایم. ما حق داریم دراین مورد تشویش داشته باشیم چون در بسیاری موارد در روند صلح حق ویتو به پاکستان داده شده است. ما روند صلح را تا حالا به دلیل نقش ندادن به حکومت و مردم افغانستان نیابتی می خوانیم."

طالبان نیز گفته اند که برای گفت‌وگوهای میان افغانها و مسایل وابسته به صلح، هیئتی ۲۱ نفری را به ریاست شیرمحمد عباس ستانکزی معاون دفتر سیاسی این گروه تعیین کرده اند.

کی‌ها عضو هیئت جدید طالبان برای گفت‌وگوهای بین‌الافغانی اند؟

اما طالبان پیش از این برای آغاز مذاکرات بین افغانها رهایی ۴۰۰ زندانی دیگر خود را که ۸۰ تن آنها از سوی حکومت افغانستان، پس از برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح آزاد شدند، پیش شرط گفته اند.

در همین حال یک منبع معتبر حکومتی که به دلیل حساسیت موضوع خواست از او نام گرفته نشود به رادیو آزادی گفت که تا آغاز مذاکرت میان افغان‌ها مسئله زندانیان حل خواهد شد.