ناامنی‌ها چالش عمده فرا راه کار خبرنگاران در افغانستان

موتر حامل کارمندان تلویزیون خصوصی خورشید که در ماه می در شهر کابل هدف انفجار بمب قرار گرفت. May 30,2020

انفجار بمب‌کنارجاده‌ای موتر حامل خبرنگاران شمال را هدف قرار داد و سه خبرنگار را زخمی کرد.

این انفجار پنج‌شنبه گذشته در چهاربولک بلخ روی داد و در اثر آن بشیرانصاری، مسئول کمیته مصونیت خبرنگاران شمال، عبدالعزیز کریمی خبرنگار تلویزیون یک و نجیب‌الله فریاد فیلمبردار به صورت سطحی زخمی شدند.

حبیب‌نجفی زاده خبرنگار در مزارشریف به رادیو آزادی گفت که این خبرنگاران برای تهیه گزارش و فیلم مستند از جنگ به ولایت‌های جوزجان، سرپل و فاریاب سفر کرده بودند: "یکی از مشکلات اساسی در برابر کار خبرنگاری در افغانستان و در شمال نگرانی امنیتی است. متاسفانه خبرنگاران نمی‌توانند در مناطق دورافتاده‌ای که مردم واقعاً نیاز دارند تا صدای‌شان بلند شود، بروند."

آقای نجفی‌زاده می‌گوید در ماه‌های اخیر خبرنگاران شمال به دلیل تهدیدهای امنیتی نمی‌توانند سفر کنند.

فریده امینی نماینده کمیته مصونیت خبرنگاران در جوزجان و سرپل از حکومت خواسته که امنیت شاهراه‌ها را بگیرد: "یگانه خواهش ما از حکومت این است که امنیت شاهراه‌ها را تامین نماید تا ما بتوانیم به فکر آرام به فعالیت خود ادامه بدهیم."

آرشیف، نیروهای افغان در جریان عملیات نظامی

محمدحنیف رضایی، سخنگوی قول اردوی ۲۰۹ شاهین گفته که عملیاتی برای بازگشایی شاهراه شبرغان‌میمنه آغاز شده است: "تمرکز اصلی قول اردوی ۲۰۹شاهین بر امنیت شاهراه‌ها است. عملاً عملیات ما برای بازگشایی از دو استقامت در شاهراه شبرغان‌میمنه جریان دارد. در قسمت امنیت خبرنگاران ما همکاری اساسی داریم. موتر و هلیکوپتر همیشه در اختیارشان گذاشته‌ایم. امنیت شاهراه‌ها به زودترین فرصت تامین خواهد شد."

امنیت یکی از چالش‌های اصلی در برابر خبرنگاران در افغانستان است. در سال‌های اخیر جامعه رسانه‌ای افغانستان در این زمینه چندین قربانی داده است.

همین چندی پیش جنگجویان گروه طالبان حسن سرداش خبرنگار آزاد در فاریاب را در شاهراه شبرغان‌میمنه ربودند و یک شب بعد آزاد کردند.

قبل از این نی- حمایت کننده رسانه های آزاد افغانستان حدود یک و نیم ماه قبل گفته بود که گروه‌های "هراس‌افگن" در تلاش حمله به رسانه‌ها و خبرنگاران هستند.

مجیب خلوتگر رئیس نی گفته بود که تهدیدهای گروه‌های تروریستی می‌تواند برفعالیت رسانه‌ها تاثیر منفی داشته باشد.

نی این نگرانی را ​پس از بازداشت دو عضو گروه داعش از سوی نیروهای امنیت ملی افغانستان به اتهام برنامه‌ریزی حمله به مراکز صحی و رسانه‌ای مطرح کرد.

حدود سه ماه پیش موتر حامل کارمندان تلویزیون خصوصی خورشید در شهر کابل هدف حمله قرار گرفت و دو کارمند این رسانه کشته و دو تن دیگر زخمی شدند.

پیش از آن موتر حامل کارمندان گروه موبی و شبکه تلویزیونی خصوصی شمشاد هم هدف حمله قرار گرفته بود.