منابع: امروز همهٔ زندانیان طالب از زندان‌های افغانستان رها می‌شوند

آرشیف، زندانیان رها‌شده گروه طالبان

یک منبع حکومتی می‌گوید، بقیه همهٔ زندانیان گروه طالبان امروز (چهارشنبه، ۱۲ سنبله) از محابس و توقیفگاه‌های افغانستان رها می‌شوند.

این منبع به‌خاطر حساسیت موضوع نام خود را افشأ نکرد. پیش از این، دیروز (سه‌شنبه، ۱۱ سنبله) نیز تعدادی از زندانیان طالب از محبس پلچرخی رها شدند.

این مقام دولتی نگفت که حکومت دیروز(سه‌شنبه، ۱۱ سنبله) چه تعداد زندانیان را رها کرد.

خبرنگار رادیو آزادی برای گرفتن تصاویر ویدیویی از روند رهایی زندانیان به منطقه رفته بود.

او می‌گوید، گروه‌های زندانیان در موترهای ویژهٔ جداگانه از زندان انتقال یافته و روی این دلیل خبرنگاران تعداد دقیق آنها را ندانستند.

در ویدیوهایی که خبرنگار رادیو آزادی بدست آورده، دیده شده که شماری از نزدیکان زندانیان هم در آنجا حضور داشته و با امیل‌های گل و موتر‌های گل‌پوش از آنها استقبال می‌کردند.

در جمع آنانی که در نزدیکی زندان تجمع کرده بودند، کودکان نیز دیده می‌شدند که ممکن اعضای خانواده‌های زندانیان بوده اند.

نجیب‌الله یک زندانی با لباس سفید و کلاه کندهاری به خبرنگار رادیو آزادی گفت: "از آزادی خود به این خاطر خرسند است که در وطن صلح می‌آید."

او افزود: "من به این خوشحالم که الحمد‌الله در افغانستان صلح دایمی برقرار می‌شود. هر افغان و هر مومن می‌تواند که آزاد و راحت زندگی و تحصیل کند. به این خاطر خوشحالم."

اما آیا در افغانستان صلح برقرار می‌شود؟

رهایی همهٔ زندانیان از محابس حکومت افغانستان شرط اساسی طالبان برای آغاز گفت‌و‌گو‌ها بین افغانها بود.

اما تاکنون مؤعد دقیق گفت‌و‌گو‌ها مشخص نیست.

حبیبه سرابی یکی از اعضای هیئت مذاکره کنندهٔ حکومت شام دیروز (سه‌شنبه) به رادیو آزادی گفت: "آنها در روزهای نزدیک به دوحهٔ قطر می‌روند."

حبیبه سرابی

او افزود: "به این زودی سفر می‌کنیم هنوز معلوم نیست که فردا و یا پس فردا. منتهی در چند روز آینده سفر خواهیم کرد، اما به‌شرطی که از هر دو طرف آمادگی کامل باشد."

هرچند گفته شده بود که روز دوشنبه ۴۷ زندانی طالب آزاد شدند، اما منابع از شورای امنیت ملی به رادیو آزادی گفتند که ۱۰۰ زندانی طالب رها شده اند.