خلیل‌زاد: طالبان شاید آتش‌بس دایمی را نپذیرند

زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان

نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان پیش‌بینی می‌کند که طالبان شاید قبل از رسیدن یک موافقه سیاسی آتش‌بس دایمی را قبول نکنند.

زلمی خلیل‌زاد دیروز جمعه به رسانه امریکای پی بی‌اس نیوز اور در این مورد سخن گفت. در پاسخ به سوال خبرنگار این رسانه در رابطه با احتمال آتش‌بس دایمی از سوی طالبان آقای خلیل‌زاد گفت: "فکر می‌کنم شما درست می‌گوید که طالبان یک آتش‌بس همه جانبه و دایمی را قبول نخواهند کرد تا زمانی که یک راه حل سیاسی پیدا نشود و این در منازعات مشابه دیگر هم غیر قابل تصور نبوده. من فکر می‌کنم آنها کاهش خشونت را عملی کرده می‌توانند و این را مد نظر خواهند داشت، البته مربوط به این می‌شود که پیشنهاد چیست. حکومت هم از آن حمایت می‌کند."

نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان در یک زمانی در این مورد سخن می‌گوید که همزمان با مذاکرات بین هیئت‌های حکومت افغانستان و طالبان در قطر در چندین شهر افغانستان حملات ادامه دارد.

زلمی خلیل‌زاد این را هم گفت با وجود افزایش جنگ‌ها در افغانستان سطح خشونت و تلفات ملکی و نظامی نسبت به سال گذشته در همین مدت کمتر شده است.

آقای خلیل‌زاد می‌گوید که ضرور است که هر دو طرف خشونت را کاهش بدهند.

در همین حال طالبان ادعا کرده اند که یک تعداد سربازان امنیتی افغان را در بدخشان، بامیان و ولایات دیگر کشته اند، اما ارقام نداده اند.