ترمپ و بایدن در اولین مناظرۀ تلویزیونی حضور می‌یابند

دونالد ترمپ رئیس جمهوری و نامزد انتخابات ریاست جمهوری (راست) و جو بایدن معاون پیشین رئیس جمهور امریکا و نامزد انتخابات ریاست جمهوری

دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده و جو بایدن معاون سابق رئیس جمهور امریکا و رقیب وی از حزب دموکرات، امروز ۲۹ سپتمبر در اولین مناظرۀ تلویزیونی حضور می‌یابند.

این مناظره درست پنج هفته قبل از انتخابات ریاست جمهوری امریکا صورت می‌گیرد.

انتظار می‌رود که جو بایدن، پس از افشا شدن تاریخچۀ مالیاتی دونالد ترمپ با وی درگیر شود. به عقیدۀ کارشناسان، جزئیات مربوط به پرداخت مالیات فدرال دونالد ترمپ، پس از روشن شدن آن در یک گزارش تحقیقاتی نیویورک تایمز به تاریخ ۲۷ سپتمبر، موضوع اصلی این بحث ۹۰ دقیقه‌ای خواهد بود.

روزنامۀ نیویارک تایمز نسخه هایی اسناد مالیاتی رئیس جمهور ترمپ را بدست آورده که در آن گفته شده، وی در ۱۷ سال گذشته یا مالیات فدرال را نپرداخته و یا هم محدود کرده، زیرا ترمپ گزارش داده که ضرر وی بیش از درآمدش بوده و برای کاهش مالیاتش از کسر مالیات و اعتبارات مالیات تجارتی استفاده کرده است.

به اساس این اسناد، دونالد ترمپ در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ میلادی صرف ۷۵۰ دالر مالیات بر عایدات فدرال پرداخته و در ده سال از پانزده سال گذشته هیچ مالیات فدرال را نپرداخته است.

جو بایدن نامزد انتخابات ریاست جمهوری امریکا حین سخنرانی در کمپاین انتخاباتی

کمپاین انتخاباتی جو بایدن از موضوع مالیات ترمپ در یک ویدیو با حضور افراد عادی مانند معلمان، کارمندان اطفائیه و نرس‌ها استفاده کرده که نشان می‌دهد آن‌ها سالانه هزاران دالر به دولت ایالات متحدۀ امریکا مالیات پرداخت می‌کنند و پرداخت آنها، با ۷۵۰ دالر مالیات دونالد ترمپ مقایسه شده است.

اما رئیس جمهور ترمپ این گزارش تحقیقاتی روزنامۀ نیویارک تایمز را "اخبار جعلی" خوانده و آن را رد کرده است.

ترمپ دیروز (دوشنبه ۲۸ سپتمبر) از طریق توییتر نوشت که او "میلیون‌ها دالر مالیات پرداخت کرده و مانند سایرین حق اعتبار مالیاتی را دارد."

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا

وی همچنین گفته که خیلی قرضدار است.

در این مناظره، احتمالاً ترمپ در مسئلۀ اقتصاد نیز در موضع دفاعی قرار خواهد گرفت، زیرا در نتیجۀ همه‌گیری ویروس کرونا، میلیون‌ها امریکایی بیکار شده اند و رشد اقتصادی این کشور کاهش یافته است.

دموکرات‌ها می‌گویند، دونالد ترمپ واکنش این کشور را به همه‌گیری ویروس کرونا به طور اشتباه مدیریت کرده، در نتیجۀ این همه‌گیری بیش از ۲۰۰ هزار تن در امریکا جان‌های شان را از دست داده اند.

پیش‌بینی می‌شود که حدود ۱۰۰ میلیون امریکایی این مناظره تلویزیونی را تماشا کنند که قرار است در کلیولند اوهایو برگزار شود.

این مناظره بدون حضور مخاطبان اجرا خواهد شد و این اولین بحث از سه مناظرۀ تلویزیونی است که قبل از انتخابات ریاست جمهوری امریکا برگزار می‌شود.