محکمه علی وزیر را به فعالیت‌های ضد دولت متهم کرد

علی وزیر عضو پارلمان پاکستان و یکی از اعضای برجسته جنبش تحفظ پشتون

علی وزیر یکی از رهبران پیشتاز جنبش تحفظ پشتون و عضو پارلمان پاکستان به روز پنجشنبه یک روز پس از بازداشتش در شهر پشاور در محکمه حاضر شد و از خود دفاع کرد.
او به فعالیت‌های ضد دولت متهم شده است.

سید اسلم مهسود یک رهبر دیگر این جنبش دیروز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت که قاضی درخواست وکیل وزیر را که به موکلش اجازۀ پرواز به شهر کراچی داده شود پذیرفت.

اما هنوز معلوم نیست که او چه وقت به کراچی خواهد رفت.

پیش از این مقام‌های پولیس شهر کراچی به رادیو آزادی گفته بودند که وزیر، منظور پشتین رهبر جنبش تحفظ پشتون و دو رهبر دیگر این جنبش محسن داور و ثنا اعجاز به سخنرانی ضد دولت در گردهمایی ششم دسمبر در آن شهر متهم شده اند.

طبق قانون پاکستان، اعضای پارلمان تا زمانی از دستگیری مصون هستند که رئیس اسامبلۀ ملی و یا رئیس مجلس سنا با بازداشت آنها توافق کند.

وزیر پس از اشتراک در گردهمایی روز چهارشنبه ۱۶ ماه دسمبر دستگیر شد.

گردهمایی طرفداران جنبش تحفظ پشتون در شهر کراچی پاکستان

این گردهمایی به هدف یادبود از قربانیا ن حملۀ ماه دسمبر سال ۲۰۱۴ برگزار شده بود. در این حمله به یک مکتب در شهر پشاور بیش از ۱۵۰ تن کشته شده بو دند.

تا حال روشن نیست که پولیس دیگر رهبران پی تی ام را که اتهام‌ها بر آنها نیز وارد است چرا هنوز بازداشت نکرده.

مقام‌های پولیس در کراچی گفته اند که اسد قیصر رئیس اسامبلۀ ملی به دستگیری وزیر اجازه داده است اما قیصر در این باره هنوز تبصره نکرده.

جنبش تحفظ پشتون از سال ۲۰۱۸ میلادی به اینطرف برای حقوق مدنی تقریباً ۳۵ میلیون پشتون در پاکستان مبارزه می‌کند. این جنبش اردوی قدرتمند پاکستان را به کشتن و ناپدید ساختن هزاران پشتون غیرنظامی و بی‌جا کردن میلیون‌ها تن دیگر متهم کرده است.

گروه‌های بین‌المللی حقوق بشر می‌گویند که مقام‌های پاکستانی بر گردهمایی‌های صلح آمیز جنبش تحفظ پشتون تحریم وضع کرده، شماری از اعضای پیشتاز جنبش را به گونۀ غیرقانونی بازداشت کرده و مانع سفر شان در داخل کشور شده اند.

شماری از اعضای این جنبش به فتنه انگیزی و جرایم سایبری متهم شده اند.