استقبال پاکستان از نشست‌های ترکیه و روسیه در مورد صلح افغانستان

آرشیف، بیرق‌های افغانستان و پاکستان

سفیر پاکستان در کابل طرح جدید واشنگتن برای صلح را همه جانبه خوانده می‌گوید که از نشست‌های ترکیه و روسیه برای صلح در افغانستان استقبال می‌کند.

منصور احمد خان در مصاحبه اختصاصی به رادیو آزادی گفت هدف پروسه که واشنگتن برای گفت‌وگوهای چند هفته یا ماه‌های آینده طرحریزی کرده پیشرفت به سوی یک راه حل سیاسی است.

ولی او روی نقش تعیین کننده اطراف جنگ در گفت‌وگوی صلح تاکید کرد: "ما باور داریم که این طرح یک چهارچوب همه جانبه برای گفت‌وگوی بین‌الافغانی دارد اما اینکه در این طرح‌ها در باره آینده سیاسی افغانستان، تشکیلات سیاسی وخاتمه جنگ از طریق یک آتش‌بس همه جانبه و دایمی چه نقشۀ راه ارائه می‌شود، روی این همه باید در گفت‌وگوی بین‌الافغانی توافق صورت گیرد."

منصور احمد خان سفیر پاکستان در کابل

سفیر پاکستان گفت که این کشور در چهل سال گذشته نه تنها از طالبان بلکه از همه افغان‌ها میزبانی کرده ولی کدام نفوذ بخصوص میان طالبان ندارد که بر آن‌ها فشار وارد کند.

سفیر پاکستان می‌گوید که این کشور به نشست‌ها در روسیه و ترکیه برای گفت‌وگوی صلح در افغانستان دعوت شده و در آن اشتراک می‌کند.

با ادامه تلاش‌ها برای نشست‌های روسیه و ترکیه، حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان دیروز پنجشنبه (۲۱ حوت) در گفت‌گو با آژانس خبررسانی اسوشیتد پرس گفت که مذاکرات میان حکومت افغانستان و طالبان باید ادامه یابد تا طرفین درگیر نتایج آنرا در نشست استانبول ببینند.

حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان

آقای کرزی از جامعه جهانی نیز خواست که در باره خروج و یا بقای سربازان خود در افغانستان باید مسئولانه تصمیم بگیرد: "این مسئله برای امریکا و متحدین که از بیست سال به این‌سو در افغانستان دخیل بوده اند بسیار مهم است که مسئولانه عمل کنند. پس برای صلح در افغانستان، خروج یا بقای مسئولانه مسائلی اند که ما باید با در نظرداشت نیازمندی‌های مردم افغانستان روی آن به دقت غور کنیم."

انتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا

از سوی دیگر انتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا می‌گوید این کشور می‌خواهد که نقش کشورهای همجوار و ملل متحد در تلاش‌های صلح در افغانستان وسیعتر شود.

ولی او این را هم گفت که واشنگتن هنوز در مورد خارج ساختن تمامی سربازانش از افغانستان تصمیم نهایی نگرفته است.