لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۴

بلینکن: روی خروج نیروهای امریکایی از افغانستان فیصله نهایی نشده است


آرشیف، شماری از نیروهای امریکایی در افغانستان
آرشیف، شماری از نیروهای امریکایی در افغانستان

وزیر خارجۀ امریکا می‌گوید که ایالات متحده در بارۀ خروج نیروهایش از افغانستان فیصلۀ نهایی نکرده و هنوزهم در حال بررسی وضعیت است.

با آن که گفت‌وگوهای صلح افغانستان با گذشت هر روز وارد مرحلۀ حساسی می‌شود، اما امریکا هنوز هم در پیوند با یک بخش مهم توافقنامه‌اش با طالبان فیصلۀ نهایی نکرده است.

خروج تمام نیروهای خارجی تا پایان ماه می موضوعی است که انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا می‌گوید که هنوز هم تحت بررسی قرار دارد.

آقای بلینکن روز گذشته (۱۰ مارچ) در کمیتۀ امور بین‌الملل مجلس نمایندگان امریکا گفت که تا به حال فیصلهٔ نهایی در پیوند به خروج و یا عدم خروج نیروهای این کشور از افغانستان صورت نگرفته است، اما موضع آنان در پیوند به پایان دادن به این جنگ روشن است و می‌خواهند که سربازان‌شان به خانه برگردند.

انتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا
انتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا

وزیر امور خارجه همچنین به ضرورت تسریع روند صلح افغانستان اشاره کرد و گفت: "امریکا تنها تلاش نمی‌کند، بلکه می‌خواهد که به شمول سازمان ملل کشورهای همسایۀ افغانستان را نیز در این تلاش‌ها سهیم کند، چون آن‌ها در آنجا منافع خود را دارند و بر این روند تاثیر دارند."

انتونی بلینکن همچنین گفت که از روند گفت‌وگوهای صلح میان دولت افغانستان و گروه طالبان نظارت می‌کند و می‌بیند که آیا طالبان به تعهدات خود عمل می‌کنند یا نه.

امریکا در حالی از نظارت و پیشرفت در این گفت‌وگوها خبر می‌دهد که حکومت افغانستان گفت‌وگوها با سران سیاسی در داخل کشور را به منظور رسیدن به یک بینش واحد شدت بخشیده است.

به تازگی رئیس جمهور غنی با عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحۀ ملی، رئیسان ولسی جرگه و مشرانو جرگه، عبدالرب رسول سیاف، محمد یونس قانونی، محمد محقق، عطامحمد نور، مارشال عبدالرشید دوستم، سید منصور نادری، جمعه خان همدرد و برخی از سیاسیون دیگر دیدار کرده است.

ریاست جمهوری هدف از این دیدارها را تقویت اجماع ملی در پیوند به صلح عنوان می‌کند.

دواخان مینه‌پال، معاون سخنگوی ریاست جمهور گفت: "در این نشست همه اشتراک کنندگان بر ادامۀ حمایت از هیئت دولت افغانستان تأکید کردند و افزودند که دولت افغانستان و شورای عالی مصالحۀ ملی باید به تلاش‌های‌شان در این راستا ادامه دهند."

دوا خان مینه‌پال، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
دوا خان مینه‌پال، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

از سوی دیگر گفت‌وگوها در دوحه در پیوند با مراحل بعدی گفت‌وگوهای صلح افغانستان ادامه دارد.

به تازگی زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان با سادات اونال، معین وزارت خارجۀ ترکیه دیدار کرده و روی روند صلح افغانستان گفت‌وگو کرده‌اند.

این دیدار در حالی صورت می‌گیرد که به نقل از رسانه‌ها قرار است نشستی در ترکیه تحت نظارت سازمان ملل متحد و با اشتراک امریکا، روسیه، چین، هند، ایران و پاکستان در پیوند به صلح افغانستان به تاریخ ۲۷ مارچ برگزار شود. اما رادیوی آزادی تا به حال نتوانسته تاریخ این نشست را به گونۀ مستقل تأیید کند.

از سوی دیگر دیبرا لاینز، رئیس دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان در قطر است و او روز گذشته با هیئت طالبان و مقام‌های وزارت خارجۀ قطر دیدار کرده است.

محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر می‌گوید، آنان در دیدار با بانو لاینز بر عملی کردند توافقنامۀ دوحه تأکید کردند.

او گفت: "در نشست به اضافۀ وضعیت افغانستان، روی عملی کردن توافقنامۀ دوحه، رهایی زندانیان و طرح ارائه شده از سوی امریکا بحث صورت گرفت."

دیبرا لاینز
دیبرا لاینز

سفر بانو لاینز به قطر پس از آن صورت گرفت که امریکا خواستار سهم گرفتن بیشتر سازمان ملل در روند صلح افغانستان شد.

در کنار این وزیر خارجۀ امریکا پیش از این در نامه‌ای به رئیس جمهور غنی نوشته بود که در داخل افغانستان در پیوند به صلح، اجماع داخلی را تقویت کند و این روند تسریع یابد.

اما در کنار این همه چیزی که مهم است، همکاری صادقانۀ کشورهای منطقه در پیوند به صلح افغانستان است، چیزی که دربارۀ آن دیدگاه‌های مثبت و منفی وجود دارد.

XS
SM
MD
LG