وزیر خارجه امریکا با شرکای ناتو در مورد افغانستان گفتگو می‌کند

انتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا

انتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا پیش از آغاز سفرش به شهر بروکسل بلجیم دیروز دوشنبه با ینس ستولتنبرگ در باره مسایل مختلف مشمول مسئله افغانستان گفتگو کرد.

وزارت خارجه امریکا دیروز اعلامیه‌ای را در این مورد به نشر رساند.

اعلامیه می‌گوید که انتونی بلینکن با ستولتنبرگ در باره راه‌های پیشرفت پروسهٔ صلح افغانستان گفتگو کرده است.

هر چند، اعلامیه در باره جزئیات بیشتر ارائه نکرده، اما قرار است او در بروکسل با منشی عمومی ناتو و دیگر متحدان خود در باره افغانستان گفتگوی مفصل کند.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه امریکا

نِد پرایس سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفت که لوید آستین وزیر دفاع ایالات متحده فردا چهارشنبه با بلینکن پیوسته، آنها تعهدات ایالات متحده را با شرکای ناتو خود تازه می‌کنند.

همزمان، با دیدار این دو مقام ایالات متحده از بروکسل، طالبان دیروز دوشنبه به رادیو آزادی گفتند، آن‌ها تاکنون برای اشتراک در نشست استانبول که قرار است روز جمعه برگزار شود، آماده نیستند.

هدف مهم این نشست نقطهٔ پایان به جنگ افغانستان و رسیدن به یک راه حل سیاسی در این کشور است.

محمد نعیم سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در دوحهٔ قطر دیروز دوشنبه به رادیو آزادی گفت، آنها برای اشتراک در این نشست آماده نیستند.

بیشتر در این باره: طالبان: در کنفرانس ترکیه اشتراک نخواهیم کرد 

او جزئیات بیشتر نداد، اما گفت، مشوره در این باره ادامه دارد.

هر چند، تاریخ دقیق برگزاری این نشست رسماً اعلام نشده، اما گفته شده بود که این نشست در ۱۶ ماه اپریل برگزار می‌شود.

اهمیت این تاریخ برگزاری در این است که به ضرب الاجل اول ماه می برای خروج نیروهای امریکایی از افغانستان بر اساس توافق میان امریکا و طالبان، حدود دو هفته باقی مانده است.

محمد نعیم سخنگوی دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر

محمد نعیم سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در ادامهٔ صحبت خود با رادیو آزادی به سخنان اخیر مقام‌های امریکایی در بارهٔ اینکه خروج نیروها در ضرب الاجل اول ماه می خیلی دشوار است، گفت: "در اثنای بحث در بارهٔ موافقتنامه همه مسایل روی خروج نیروها بحث شده بود و در نهایت این توافق صورت گرفت. این موضوع امروز و دیروز نیست، بلکه موضوع چهارده ماه پیش است."

اشاره سخنگوی دفتر سیاسی طالبان به موافقتنامهٔ ماه فبروری سال ۲۰۲۰ میلادی امریکا و طالبان است که نزدیک به چهارده ماه پیش در دوحه قطر امضا شد.

در ضمن، تنظیم کنندگان نشست ترکیه تا کنون در بارهٔ این سخنان طالبان به رسانه ها چیزی نگفته اند.

اما عمر داوودزی نماینده ویژهٔ رئیس جمهور برای اجماع منطقه‌ای دیشب در مصاحبه اختصاصی به رادیو آزادی در باره عدم آمادگی طالبان در نشست ترکیه گفت، عجلهٔ در کار نیست و باید بگذارند که هر دو جانب (طالبان و حکومت) خوب آمادگی بگیرند.

عمر داوودزی نماینده ویژهٔ رئیس جمهور برای اجماع منطقه‌ای

او افزود: "نظر ما نیز همین بوده که عجله به این پیمانه ضرور نیست. شاید این پروسه را به مشکلات مواجه کند. باید به دو طرف فرصت داده شود تا کارهای خانگی شان را انجام دهند. وقتی هر دو طرف آماده شدند، بعد از آن تاریخ تعیین شود."

در این میان، کمیته تعیین شده از سوی رهبری شورای عالی مصالحه ملی افغانستان برای توحید طرح‌ها از جانب دولت، هم کار مسودهٔ مشترک را تمام کرده است.

بیشتر در این باره: مسوده طرح صلح به شورای عالی مصالحه ملی سپرده شد

اما تا حال معلوم نیست که نشست ترکیه چه زمانی برگزار می‌شود؟

در ضمن، بعد از اعلام دیروز طالبان این پیش‌بینی هم دشوار خواهد بود که این نشست پیش از ضرب الاجل خروج نیروهای امریکایی از افغانستان برگزار خواهد شد و یا نه؟