نگرانی باشندگان کابل از احتمال قطع برق؛ شرکت برشنا از عدم قطع برق اطمینان می‌دهد

شهر کابل

باشندگان کابل از احتمال قطع برق کابل نگران اند و نیز عدم پرداخت صرفیه برق را نبود پول و بیکاری در کشور عنوان می‌کنند.

در کنار افزایش بیکاری، فقر، مشکلات در بانک‌ها٬ حالا احتمال قطع برق وارداتی مردم کابل را نگران کرده است.

شماری از باشندگان کابل می‌گویند٬ پس از آمدن طالبان مردم با بحران کمبود مواد خوراکی و پول دست و پنجه نرم می‌کنند.

به گفته این باشندگان٬ حالا اگر مردم پول صرفیه برق را و شرکت برشنا بدهی‌های قبلی را پرداخت نکند کابل به تاریکی کامل فرو می‌رود.

احمد منصور باشنده کارته نو کابل می‌گوید: "معاش نیست٬ پول پس انداز ام در بانک است همانقدر از بانک می‌گیرم که مشکلات خوراک ما حل شود. اگر زمستان برق نباشد مردم چه خواهند کرد. باید دولت طالبان مشکلات برق و بدهی‌های قبلی را حل کند."

آرشیف

این در حالیست که روزانه صدها نفر پشت دروازه‌های بانک‌ها منتظر دریافت پول هستند.

همایون باشنده منطقه بی‌بی مهرو کابل که با کراچی دستی کار می‌کند٬ می‌گوید: "کار نیست پول از کجا کنیم که پول صرفیه برق را بپردازم٬ من قبلا روزانه ۴۰۰ الی ۳۰۰ افغانی کار می‌کردم اما حالا که برای کار بیرون می‌روم حتی ۵۰ افغانی هم کار نمی‌کنم که نان خشک بخرم من پول صرفیه برق را از کجا کنم."

این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شود که شماری از مقام‌های پیشین شرکت برشنا از پرداخت نشدن پول برق وارداتی خبر داده‌اند و گفته‌اند که اگر بدهی‌ها به کشورهای تامین‌کننده برق پرداخت نشود، احتمال دارد که این کشورها برق‌ وارداتی افغانستان را قطع کنند.

داوود نورزی٬ رئیس پیشین برشنا به وال ستریت ژورنال گفته‌ است که بدهی‌های این شرکت از آن زمان تا حال ۹۰ میلیون دالر افزایش یافته و هم‌چنان در حال افزایش است.

در عین حال صفی‌الله احمدزی٬ سرپرست ریاست عملیاتی برشنا شرکت به رادیو آزادی گفت که در مورد نگرانی قطع برق و بدهی این شرکت با کشورهای وارد کننده برق صحبت شده و آنان با توجه به حالت اضطرار اطمینان داده اند که برق را قطع نمی‌کنند.

بیشتر در این باره: ازدحام در بانک‌ها؛ مشترکین برشنا در پرداخت صرفیه برق با مشکل مواجه اند

احمدزی می‌گوید: "نگرانی‌هایی وجود دارد از قطع برق٬ برشنا شرکت اقداماتی را انجام داده نظر به قرارداد با این کشورها داریم برای آن‌ها گفتیم که حالت اضطرار است در افغانستان و وضعیت بانکی خوب نیست٬ برای فعلا مشکلات اجازه نمی‌دهد که قرض را برای شما بپردازیم تا فعلا اطمنیان ازسوی کشورهای وارد کننده است که برق را قطع نمی‌کنند."

به گفته آقای احمدزی٬ برشنا شرکت در مجموع از واردات برق ۶۲ میلیون دالر قرضدار است که با بهتر شدن وضعیت بانکی این پول پرداخت خواهد شد.

در حال حاضر برق وارداتی افغانستان از تاجیکستان، اوزبیکستان،‌ ترکمنستان و ایران تأمین می‌شود که سالانه بیش از ۳۰۰ میلیون دالر هزینه برمی‌دارد.