علت کاهش بی‌سابقه پول افغانی در برابر دالر امریکایی چیست؟

آرشیف، بانک نوت‌های پنجصد افغانیگی

یک دالر امریکایی روز گذشته در سرای شهزاده شهر کابل پایتخت افغانستان در بدل ۹۵ افغانی مبادله شد.

این پایین‌ترین نرخ افغانی در بیست ساله گذشته محسوب می‌شود.

آژانس خبری دی‌پی‌ای جرمنی گزارش داده که حدود بیست سال پیش زمانی که بانک نوت‌های جدید افغانی در جرمنی چاپ شد ارزش یک دالر امریکایی ۴۳ افغانی بود.

خان افضل هده وال رئیس پیشین د افغانستان بانک روز گذشته در صحبت با رادیو آزادی دلیل افزایش ارزش دالر امریکایی در بدل پول افغانی را چنین گفت: "در بیست سال تا این حد کاهش نیافته بود، در یک زمان برای مدت بسیار کم به نود رسیده بود اما نرخ افغانی هیچگاه بر بنیاد کدام اقتصاد اساسی استوار نبود."

با به قدرت رسیدن دوباره طالبان در ۲۴ اسد/ ۱۵ اگست در افغانستان، بسیاری از افغان‌ها وظایف شانرا از دست دادند، تجارت، صادرات و واردات به شدت دچار مشکل شد و کمک‌های خارجی هم متوقف گردید.

از همین‌رو در سه ماه گذشته ارزش پول افغانی در برابر دالر امریکایی کاهش یافت.

آقای هده وال می‌افزاید که در گذشته حکومت با توزیع پول در بازار هر از چندگاهی مداخله می‌کرد تا نرخ مبادله را ثابت نگه دارد و در نتیجه نرخ افغانی ثابت می‌ماند.

خان افضل هده‌وال

او می گوید که اگر بانک در بیرون کشیدن پول کنترل نداشته باشد وضعیت از این بدتر خواهد شد: "اگر از خاطر کمبود بودیجه‌یی و مشکلات اقتصادی خود اینها مراجعه کنند به بانک مرکزی و بدون کنترل و بدون سیاست پولی آنرا نشر کنند در آنزمان نرخ مبادله از این هم سقوط کند و شوک اقتصادی را ما شاهد خواهیم بود."

براساس گزارش‌ها، حکومت طالبان تجارت را با اسعار خارجی به ویژه دالر متوقف کرده و پول مردم را هم به افغانی پرداخت می‌کند.

د افغانستان بانک هنوز در مورد کاهش ارزش بی‌سابقه افغانی در بیست سال گذشته چیزی نگفته اما در روزهای اخیر با نشر پیام‌های مردم از امریکا خواسته که تا نزدیک به ده میلیارد دالر سرمایه افغانستان را که پس از به قدرت رسیدن طالبان منجمد ساخته، آزاد کند.

دو شهروند افغانستان در صفحه توییتر د افغانستان بانک چنین نوشته اند:

"عبدالله از ولایت پروان استم، وضعیت اقتصادی مردم خوب نیست پول‌های منجمد شده را آزاد کنند تا مردم زندگی خود را بچرخاند."

"عبدالحمد دکاندار در کابل استم، جامعه جهانی باید پول‌های ما را آزاد کند تا مردم کار کنند دست مردم امروز بند است."

براساس گزارش‌ها، ذخایر پول نقد در بانک‌های افغانستان به ویژه دالر امریکایی کاهش یافته که نه تنها به ارزش پول افغانی لطمه وارد کرده بلکه قیمت مواد غذایی و غیرغذایی هم بطور قابل ملاحظه افزایش یافته.