دیدگاه افغان‌ها در مورد نشست سازمان همکاری‌ اسلامی، در اسلام آباد

امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه طالبان در اسلام آباد

شماری از باشند‌گان کابل می‌گویند هرچند بارها چنین نشست‌هایی در مورد افغانستان برگزار شده و نتیجه‌ای نداشته است، اما این بار با این تفاوت که نظام در افغانستان تغییر کرده و وضعیت از هر زمانی دشوارتر است، بیشتر از هر زمانی امیدواری به نتیجۀ این‌چنین نشست‌ها زیاد است.

به باور آنان، در حال حاضر کمک‌های بشردوستانه مهم‌تر از هر چیز دیگری است و از کشورهای شرکت کننده‌ در این نشست توقع همکاری همه‌جانبه دارند.

طارق در کابل زندگی می‌کند. او امروز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی ابراز امیدواری کرد که نشست سازمان همکاری اسلامی نتیجه خوب در قبال داشته باشد:‌ "هرجلسه‌ای که در پاکستان برگزار شده آن کشور منافع خود را دیده و منافع ملی افغانستان را زیر پا کرده، پس خوش‌بینی نیست به او جلسه اما به امید اینکه یک نتیجه خوبی داشته باشد."

در این نشست سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان هم به نمایندگی از حکومت طالبان اشتراک کرده است.

امیرخان متقی روز گذشته بعد از رسیدن به پاکستان به رسانه‌های آن کشور گفت: " خواست ما این است که در این کنفرانس صندوق کمک‌های مالی به افغانستان آماده شود و روابط عادی با افغانستان احیا شود و رابطه بهتری بین ما و جهان ایجاد شود."

روح الله تابش یک تن از فعالان مدنی از شرکت کنند‌گان این نشست می‌خواهد که بالای نظام جدید افغانستان فشار بیاورند تا برای زنان و دختران زمینۀ کار و تحصیل را فراهم کند:‌ "توقع و امید ما هم از کشورهای اسلامی همین است که بالای حکومت و نظام فعلی باید فشار بیاورند تا این‌ها به حقوق تمام اتباع افغانستان بخصوص زنان احترام بگذارند و به این‌ها حق تحصیل و زمینه کار را همچنان مساعد بسازند."

یک منبع از سازمان همکاری‌ اسلامی که به دلیل حساسیت‌ها نمی‌خواهد نامش گرفته شود به رادیو آزادی گفته است در پایان این نشست اعلامیه‌ای منتشر خواهد شد که شامل بخش بشری و سیاسی خواهد بود.

به باور این منبع، در بخش سیاسی از جهانیان خواسته می‌شود که به کنوانسیون‌های بین‌المللی در مورد افغانستان متعهد بمانند، دارایی‌های افغانستان را آزاد کنند و از طالبان مکرر درخواست حکومت همه شمول می‌شود، حکومتی که در آن زنان هم حضور داشته باشند‌.

نشست سازمان همکاری‌های اسلامی در حالی در اسلام آباد برگزار می‌شود که به اساس گزارش‌های رسانه‌های هندی، دهلی نو هم میزبان نشستی تحت عنوان "هند- گفتگو‌های آسیای مرکزی" خواهد بود.

گفته می‌شود که در این نشست در مورد وضعیت کنونی اقتصادی افغانستان و کمک‌های بشردوستانه بحث می‌شود.