سفر هیئت طالبان به ایران؛ مشکلات مهاجرین، بحران اقتصادی و مسائل دیگر اجندای بحث است

امیر خان متقی و هیئت همراهش در ایران

یک هیئت به رهبری امیر خان متقی سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان برای گفتگو در بارۀ مشکلات مهاجرین افغان، راه‌های حل بحران اقتصادی در افغانستان و مسائل دیگر به ایران رفته است.

سرپرست وزیران اقتصاد، صنعت و تجارت، رئیس بانک مرکزی افغانستان و شماری از معینان وزارتخانه‌ها در این هیئت شامل اند. اگرچه رهبران طالبان قبلاً نیز چندین بار از ایران بازدید کرده‌اند، ولی این اولین بار است که آن‌ها بعد از استیلا به قدرت در ۲۴ اسد از این کشور همسایه بازدید می‌کنند.

احمد الله وثیق معاون سخنگوی حکومت طالبان در بارۀ اهداف این سفر به رادیو آزادی چنین توضیح داد: "یک هیئت عالی‌رتبه به رهبری محترم مولوی امیر خان متقی وزیر خارجۀ افغانستان به ایران رفت. این هیئت روی تقویت هرچه بیشتر روابط افغانستان و ایران، تجارت، صنعت و همچنین سرحدات و مسائل دیگر با مقامات ایران گفتگو می‌کند."

احمد الله وثیق معاون سخنگوی حکومت طالبان

در این میان عبدالقهار بلخی سخنگوی وزارت خارجۀ حکومت طالبان در تویت خود بدون جزئیات بیشتر نوشت که از آقای متقی و هیئت همراه وی استقبال گرم صورت گرفت.

ایران که تقریباً ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد مانند دیگر کشورهای جهان هنوز حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است.

زردشت شمس دیپلومات سابق افغانستان می‌گوید، اگرچه طالبان و ایران در موضوع مخالفت با امریکا موضع مشترک دارند، ولی همکاری میان آن‌ها در بخش‌های دیگر بعید به نظر می‌رسد.

آقای شمس می‌افزاید که طالبان به کمک‌های اقتصادی ضرورت دارند و این‌که به رسمیت شناخته شوند.

او می‌گوید: "ایران همیشه از یک گروه مذهبی خاص در افغانستان حمایت کرده‌است. همچنین آن‌ها افغانستان را از لحاظ فرهنگی حوزۀ نفوذ خود می‌پندارند و برای این هدف فعالیت می‌کنند. اکنون که طالبان به حمایت هر کسی ضرورت دارند، ممکن در این سفر آن‌ها از تهران بخواهند که حکومت طالبان را به رسمیت بشناسد و یا خواهان کمک‌های اقتصادی نیز از ایران شوند."

سفر هیئت طالبان به ایران

آقای شمس می‌افزاید که برخی مسائل جنجال برانگیز امکان دارد آیندۀ روابط طالبان با تهران را زیر تأثیر قرار دهد. وی از جمله به مسائل چون نزاع حقابه میان دو کشور و احتمال فعالیت اعضای برخی گروه‌های سهیم در حکومت سابق افغانستان در ایران اشاره می‌کند.

ایران در این اواخر از طالبان خواست که به گروه‌های سیاسی دیگر نیز در حکومت خود سهم بدهند.

حکومت طالبان که زنان و دیگر گروه‌های سیاسی در آن هیچ سهمی ندارند با انتقاد های جهانی روبه‌رو است، ولی طالبان می‌گویند که حکومت آن‌ها سرپرست و موقت است.