لغمان: طالبان زخمی شدن دو زن را سهوی اما اعضای خانواده قربانیان آنرا عمدی خواندند

آرشیف- شماری از افراد گروه طالبان در ولایت لغمان

خانوادۀ قربانیان رویداد دیروز شنبه (۲۵ جدی) در مهترلام مرکز ولایت لغمان می‌گویند که طالبان به دو عضو خانواده‌شان شلیک کردند.

در ویدیوی که در رسانه های اجتماعی نشر شده دیده ‌می‌شود که دو زن در حالی که داخل مدیریت پاسپورت در صف بایومتریک ایستاده اند، توسط یک فرد مسلح طالبان هدف گلوله قرار می‌گیرند.

این مادر و دختر در حال حاضر در شفاخانۀ دولتی ولایت لغمان تحت درمان قرار دارند.

عبدالرازق قاضی زاده، یک تن از اعضای خانوادۀ این دو قربانی و شاهد عینی رویداد به رادیو آزادی گفت، حادثه زمانی رخ داد که روز گذشته همراه با اعضای خانواده خود در صف بایومتریک مدیریت پاسپورت منتظر نوبت‌شان بودند.

او می‌گوید، طالب مسلح قصداً آنان را هدف قرارداد و سه گلوله شلیک کرد که دو گلوله به شانه‌های دو عضو خانواده آنان که مادر و دختر اند اصابت کرد و گلولۀ سوم به خطا رفت: "ساعت ۳:۴۵ دقیقه ختم روز که حداقل ازدحام هم کم بود نظم هم پابرجا بود متاسفانه وقتی‌که نوبت ما به بایومتریک می‌رسد خانم مامایم می‌خواهد برود همراه اولادهای خود داخل. یکی از افراد محافظبن همین آمریت می‌آید و وحشیانه متاسفانه روبرو بالای‌شان فیر می‌کند."

بعد از این رویداد صلاح‌الدین زاهد، سخنگوی والی لغمان به رادیو آزادی گفت، در نتیجۀ شلیک اشتباهی یک فرد مسلح دو زن زخمی شدند: "بر یک خانم و یک دختر اثابت کرده و هر دو زخمی شدند، پس از عمليات اکنون وضعیت صحی‌شان خوب است و مشکلی نیست."

اما آقای قاضی‌زاده این اظهارات طالبان را بی‌عدالتی و کتمان حقایق می‌خواند.

عبدالرازق قاضی‌زاده می‌افزاید که هر دو زخمی در مقابل مقام ولایت لغمان در شفاخانه بستری هستند، اما مسئولان حکومت طالبان تا حال حتی پرسان‌شان را هم نکردنده اند: "به غیر این‌که کسی از ما پرسان نکرده ما در پنج قدمی مقام ولایت هستیم یعنی شفاخانه‌ ولایتی لغمان فقط یک سرک بین است این‌طرف مقام ولایت و این‌طرف شفاخانه لغمان است و همچنان قوماندانی امنیه ولایت لغمام متاسفانه مقامات هیچ‌کس مراجعه نکردند."

خانواده قربانیان این حادثه عدالت می‌خواهند و می‌گویند عامل این رویداد باید مجازات شود که چرا در ادارۀ ملکی بالای انسان‌های بی‌گناه فیر می‌کند.

در مورد صحبت‌ها و ادعای او ما از سخنگویان حکومت طالبان پرسیدیم، اما تا زمان نشر گزارش پاسخ ندادند.

این چندمین بار است که نظامیان طالبان افراد ملکی را نشانه می‌گیرند و بعداً آنرا نتیجه یک اشتباه می‌خوانند.

هفته گذشته یک دختر به نام زینب هنگام برگشت از یک عروسی موتر حامل‌شان هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد.

نامزد این دختر در صحبت با رادیو آزادی گفت: "حوزه سیزدهم پذیرفتند و به آنان گفتند ما معذرت می‌خواهیم که این حادثه از سوی ما شده و این موضوع در حد معذرت خواهی باقی مانده است."

بیشتر در این باره: خواهر زینب: پس از بازرسی، طالبان موتر ما را به رگبار بستند

در یک مورد دیگر ادعا شده که حدود یک ماه پیش هم افراد طالبان در یک ایست بازرسی شهر کابل جوانی را به رگبار بستند که تک فرزند پسر یک خانواده بود، اما طالبان این حادثه را هم اتفاقی عنوان کردند.

پیش از این مقام‌های طالبان بارها گفته اند که بعد از آغاز حاکمیت‌شان در افغانستان آمار تلفات به صفر رسیده است. اما به نظر می‌رسد که مرمی‌های رها شده از میل تفنگ همچنان از کسی زنده‌گی‌اش را می‌گیرد و کسی را به بستر شفاخانه می‌رساند و مسئولان هم در مورد این حادثات چیزی نمی‌گویند.