اولین سفر اروپایی طالبان؛ متقي: روی وضعیت سیاسي، اقتصادي و بشري با ناروی بحث می‌کنیم

هیبت ۱۵ نفری طالبان که به اسلو رفته است

یک هیئت ۱۵ نفری حکومت طالبان در نخستین سفر اروپایی برای اشترک در نشست‌هایی در مورد افغانستان، وارد ناروی شده‌است.

این نشست‌ها از روز یکشنبه برای سه روز، در اسلو پایتخت ناروی آغاز می‌شود.

مقام‌های حکومت طالبان می‌گویند که آن‌ها تلاش می‌کنند تا افغانستان را با جهان نزدیک سازند و مدعی اند که در این سیاست تا حدی موفق هم بوده‌اند.

امیر خان متقی سرپرست وزارت امور خارجه طالبان لحظاتی قبل از سفر به ناروی روز شنبه این اظهارات را به رسانه‌ها بیان کرد.

آقای متقی که در راس یک هیئت طالبان به ناروی سفر کرده گفته که در این نشست سه روزه وضعیت سیاسی، اقتصادی و بشری در افغانستان با مقامات جهان مورد بحث قرار خواهد گرفت.

او می‌افزايد: "ما با مقامات ناروی، مقامات اتحادیه اروپا، مقامات امریکایی و عرب و شماری دیگری از کشورهای اروپایی و همچنان تعدادی از افغان‌ها دیدارهایی خواهیم داشت. امیدواریم که این پر از دستاورد باشد. این اولین سفر ما به اروپا است. امیدوارم این دریچه‌ای برای روابط مثبت و رفت‌وآمد ها با اروپا باشد."

امیر خان متقی

متقی گفته که قبل از این سفر چندین بار با مقامات ناروی در شهر دوحه پایتخت قطر و کابل ملاقات کرده‌است.

طالبان در حالی به یکی از کشورهای اروپایی سفر کرده‌اند که نیاز به کمک‌های بشردوستانه در افغانستان زیاد بوده، بی‌کاری و قیمت اجناس در حال افزایش است.

تا هنوز هیچ کشور جهان حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته، ولی امیر خان متقی می‌گوید که سیاست طالبان برای تعامل با جهان به خوبی پیش می‌رود: "من خوشحالم که سیاست خارجی و روابط ما با جهان خوب پیش می‌رود و توانسته ایم صدای مردم مظلوم، بی‌چاره و مجاهد افغانستان را به گوش جهانیان برسانیم و کمک‌های بین‌المللی را جلب کنیم و ما موفق شده ایم تا دیگر افغانستان را از تقابل با سایر کشورهای جهان خارج شود. راه جهان سازیم تا افغانستان را به مرکز مفاهمه اقتصاد و اتصال تبدیل کنیم."

شکریه بارکزی سفیر سابق افغانستان در ناروی و فعال حقوق زنان می‌گوید، ناروی در حل‌وفصل منازعات همیشه نقش کلیدی داشته، همچنان در تلاش است که طالبان را برای تشکیل یک حکومت گسترده در افغانستان متقاعد سازد.

شکریه بارکزی

خانم بارکزی می‌گوید: "ناروی قبلاً نیز روابط خوب با طالبان داشته است. من فکر نمی‌کنم که این نشست مقدمه‌ای برای به رسمیت شناختن طالبان باشد. احتمال دارد این نشست ادامۀ تلاش‌های قبلی ناروی در مورد اجماع سیاسی و فراهم ساختن زمینۀ ایجاد نظامی در افغانستان باشد که در آن گروه‌های مختلف سیاسی اشتراک داشته و به خشونت‌ها نقطۀ پایان گذاشته شود."

وزارت امور خارجه ناروی نیز در اعلامیه‌ای گفته که دعوت از طالبان به معنی مشروعیت بخشیدن به حکومت طالبان و یا به رسمیت شناختن آن‌ها نیست.

در اعلامیه آمده که هیئت طالبان در اسلو با مقامات این کشور و همچنین فعالان زن، خبرنگاران و امدادگران بشری دیدار خواهد کرد.

دولت ناروی همچنان گفته که مذاکرات با طالبان عمدتاً در عقب درهای بسته صورت می‌گیرد و هیچ کنفرانس مطبوعاتی هم در پایان این گفت‌وگوها برنامه‌ریزی نشده‌است.