تجارت، مهاجرین و تنش‌های مرزی موضوعات عمده بحث مقامات طالبان و هیئت پاکستان

دیدار عبدالسلام حنفی معاون رئیس وزرای حکومت سرپرست طالبان با معید یوسف مشاور امنیت ملی پاکستان

مقامات حکومت طالبان و هیئت پاکستانی به رهبری معید یوسف مشاور امنیت ملی این کشور متعهد شده اند که به شمول امنیت در عرصه های مختلف همکاری می‌کنند.

بلال کریمی معاون سخنگوی حکومت طالبان شب گذشته به رادیو آزادی گفت که هیئت پاکستانی با عبدالسلام حنفی معاون رئیس الوزرا و امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه طالبان ملاقات های جداگانه داشت.

او افزود: "در بارۀ مسائل مختلف میان دو کشور بحث و گفتگو صورت گرفت که تجارت دوجانبه، گسترش روابط دوجانبه، مشکلات مهاجران در پاکستان، انتقال اموال تاجران و موضوعات رفت و آمد در دو طرف خط در آن شامل اند. در این اواخر در نزدیکی نقاط صفری برخی حوادث رخ داد، جانبین در بارۀ آن گفتگو کردند امید است که نتایج خوب داشته باشد."

مسئولان طالبان در این اواخر در برابر حصارکشی پاکستان در امتداد خط دیورند در ولایت های ننگرهار، کنر، هلمند و مناطق دیگر اعتراض نموده از آن جلوگیری کردند.

هنوز معلوم نیست که معید یوسف مشاور امنیت ملی پاکستان در این دیدار خود از کابل بخصوص در این باره به طالبان چه گفته ولی رسانه های پاکستان در آستانۀ سفر وی گفتند که او در بارۀ حصار کشی با طالبان گفتگو می‌کند. پاکستان قبل از این گفته بود که این پروژه ۹۴ فیصد تکمیل شده است.

طاهرخان خبرنگار رادیو مشال در پاکستان می‌گوید حصارکشی در امتداد خط دیورند در اجندای گفتگوی آقای معید یوسف در کابل شامل است: "حملاتی از سوی طالبان پاکستانی در برخی مناطق این کشور به شمول پایتخت اسلام آباد صورت گرفته، پاکستان از این ناحیه نگران است، پس آنها از حکومت طالبان در این گفتگو یک خواهش ضروری دارند، اینکه از طالبان پاکستانی جلوگیری کنند. چون پاکستان از مدت‌ها می‌گوید که طالبان پاکستانی از خاک افغانستان فعالیت می‌کنند. موضوع دیگر برای پاکستان نزاع اخیر بر سر حصارکشی سیم خاردار است، بدون شک این موضوع هم از سوی افغان‌ها و هم پاکستان مطرح شده باشد."

طالبان پاکستانی و اسلام آباد در ماه دسامبر گذشته روی آتش‌بس یک ماهه توافق کردند ولی با سپری شدن میعاد تمدید نشد و حملات در پاکستان افزایش یافت.

هرچند پاکستان ادعا می‌کند که طالبان پاکستانی در خاک افغانستان پناه گرفته اند اما طالبان افغان در اعلامیه خود به مناسبت گفتگو با مشاور امنیت ملی پاکستان گفته اند که به هیچ‌کسی اجازه نمی‌دهند که از خاک افغانستان علیه کشوری دیگر استفاده کند و از دیگران نیز خواهان عین روش اند.

اعلامیه می‌افزاید که جانبین در باره پروژه‌های تاپی، کاسا هزار و ایجاد خط آهن میان دو کشور گفت‌وگو کرده اند.

قرار بود مشاور امنیت ملی پاکستان یک هفته قبل به کابل سفر کند ولی سفر وی ظاهراً به علت نا مساعد بودن شرایط هوا به تعویق انداخته شد.

بعد از بازگشت طالبان به قدرت بتاریخ ۲۴ اسد این دومین مقام بلند رتبۀ پاکستان است که از افغانستان بازدید می‌کند.

قبل از وی شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان بتاریخ 21 اکتبر از کابل بازدید کرده بود.

پاکستان وضعیت بشری در افغانستان را نگران کننده خوانده و خواستار توجه جهانیان به این کشور همسایۀ خود شده و خود هم ۵ میلیارد کلدار کمک وعده کرده است.

اما برخی افغان‌ها به وعده های کمک پاکستان شک داشته می‌گویند که این کشور همیشه خلاف نظام‌های حاکم در افغانستان گام برداشته است.