گوترش: ادعاهای مؤثق قتل و ناپدید ساختن نیروهای پیشین از سوی طالبان دریافت شده‌است

انتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل متحد

سرمنشی سازمان ملل متحد در گزارشی به شورای امنیت این سازمان گفته که یوناما ادعاهای مؤثقی را در مورد قتل و ناپدید ساختن اجباری نیروهای امنیتی نظام پیشین افغانستان از سوی طالبان دریافت کرده‌است.

انتونیو گوترش این گزارش را که جزئیات آن رسانه‌ای نشده، دیروز چهارشنبه به شورای امنیت سازمان ملل فرستاده است. این در حالی‌ست که شورای امنیت سازمان ملل متحد از انتونیو گوترش خواسته بود، گزارشی را در بارۀ وضعیت افغانستان تا ۳۱ جنوری به این شورا بسپارد.

اما پس از حاکمیت طالبان گزارش‌های متعددی از کشته شدن مرموز برخی نظامیان پیشین منتشر شده‌است که در بیشتر موارد افراد طالبان به آن متهم شده‌اند.

یکی از اعضای خانواده سه قربانی که نمی‌خواهد نامش در گزارش ذکر شود، ادعا می‌کند که پس از حاکمیت طالبان بر افغانستان سه برادرزاده‌اش از سوی طالبان در ولایت غور کشته شدند.

آرشیف، دو تن از طالبان

او می‌گوید که یکی از برادرزاده‌هایش به نام محمود عضو نیروهای امنیتی حکومت پیشین و برادرزادۀ دیگرش هم عضو خیزش‌های مردمی بود.

او که در این مورد هیچ سندی به رادیو آزادی ارائه نکرد، ادعا می‌کند: "از افراد سابقه بود و در حکومت امارتی کشته شده، به یک عروسی رفته بودند، از عروسی برمی‌گشتند که مسیر راه را مجاهدان کمین گرفته بودند، آن‌ها را می‌زنند دو نفر همو لحظه شهید می‌شوند و یک طفل ۱۲ ساله زخمی می‌شود. طفل ۱۲ ساله را با پایوازش به هرات انتقال دادیم، در مسیر راه در ولسوالی چشت، این‌ها را پائین کردند، پایواز که مرد ریش سفید بود، ظلم‌کش کردند و طلفک را هم از موتر پائین کرده و کشتند."

از آغاز حاکمیت طالبان در پانزدهم اگست، گزارش‌های متعددی از قتل نظامیان پیشین منتشر شده و بیشتر خانواده‌های این نظامیان، طالبان را عامل کشته شدن آنان می‌‍دانند.

سخنگویان حکومت سرپرست طالبان تا اکنون در مورد گزارش سرمنشی سازمان ملل متحد به سؤالات رادیو آزادی پاسخ ندادند، اما در گذشته بلال کریمی معاون سخنگوی حکومت سرپرست طالبان ادعاها در مورد قتل و ناپدید ساختن نیروهای امنیتی پیشین افغان را رد کرده بود.

بیشتر در این باره: دیدبان حقوق بشر: بیش از صد نظامی حکومت پیشین افغانستان اعدام یا جبراً ناپدید شده اند

دیدبان حقوق بشر و همچنان یوناما در سی‌ام جنوری سال روان میلادی اعلام کرده بود که پس از حاکمیت طالبان بر افغانستان، بیش از ۱۰۰ تن از اعضا و نظامیان حکومت پیشین و افراد همکار با نیروهای بین‌المللی کشته شده‌اند.

انتونیو گوترش، سرمنشی سازمان ملل متحد گفته بود که «بیش از دو سوم» این افراد به دست طالبان و هواداران این گروه و بدون محاکمه کشته شده‌اند.