رئیس جمهور اوکراین: اسلحه‌ام را به زمین نخواهم گذاشت

ولودمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین

ولودمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در حالیکه نیروهای روسی کی‌یف را محاصره کرده اند می‌گوید اوکراین تسلیم نخواهد شد.

رئیس جمهور اوکراین با نشر یک پیام ویدیویی خود از کی‌یف می‌گوید که وی در پایتخت است و اسلحۀ خود را به زمین نخواهد گذاشت و از کشور خود دفاع می‌کند.

او در این پیام خود که در توییتر نشر کرد در نزدیکی دفتر ریاست جمهوری در پایتخت دیده می‌شود. او پیشنهاد کمک امریکا برای انتقال از پایتخت را رد کرده است.

گزارش‌ها می‌رساند که نیروهای روسیه بعد از آتشباری و حملات هوایی در شهرها و پایگاه‌های نظامی در حال حرکت به سوی کی‌یف اند و ظاهراً تلاش دارند پایتخت را از چندین جهت محاصره کنند.

وزیر خارجۀ اوکراین دیمیترو کولیبا نیز یک تصویری در توییتر خود نشر کرده که در آن دیده می‌شود یک ساختمان توسط راکت‌های روسی تخریب شده است.


وی از جهانیان خواستار شد که روسیه را منزوی کنند، سفیران شان را از این کشور اخراج و تحریم نفت بر روسیه وضع کنند.

مقامات اوکراین می‌گویند نیروهای بحری روسیه از بحیرۀ سیاه به شهرهای سومی، پولتاوا وماریوپول راکت‌های کروز شلیک کردند و جنگ شدید در نزدیکی شهر ماریوپول در جنوب جریان دارد.

اردوی اوکراین اوایل امروز گفت که یک طیارۀ جنگی آنها دومین طیارۀ انتقال نظامی از نوع الیوشن را سقوط داد.

منابع امریکایی آگاه از وضعیت گفتند این طیاره در منطقۀ بیلا تسیرکوا در ۸۵ کیلومتری جنوب کی‌یف سقوط کرده است.

اردوی اوکراین دیروز جمعه از سقوط دادن طیارۀ اولی خبر داده بود.

نظامیان روسی هنوز در مورد تبصره نکرده اند و این گزارش‌ها از سوی منابع مستقل هنوز تأیید نشده است.

آژانس خبررسانی انترفکس گزارش داد که نیروهای روسی فابریکه برق آبی کی‌یف را تصرف کرده اند ولی میخائیلو پودولیاک مشاور رئیس جمهور زلنسکی گفت که وضعیت در پایتخت و اطراف آن زیر کنترل است.

وی گفت واقعات از تخریبکاری و فعالیت گروه‌های کشفی در پایتخت وجود دارد، پولیس و نیروهای دفاع خودی در مقابل آنها با موثریت کامل دست به کار اند.

مقامات دفاعی امریکا به این باور اند که حمله روسیه به اوکراین با مقاومت قابل ملاحظۀ روبه‌رو شده است و از آنچه مسکو پیش‌بینی کرده بود کندتر به پیش می‌رود ولی باز هم امکان دارد وضعیت با سرعت تغییر کند.