زلنسکی خطاب به ناتو: پس از این هر فردیکه در اوکراین کشته شود شما هم مسئول هستید

ولودیمیر زلنسکی

تجاوز روسیه بر اوکراین به روز دهم داخل شد و روسیه ادعا می‌کند که در اطراف دو شهر اوکراین آتش‌بس محلی را دستور داده است.

در حالی که دیپلمات‌های غربی اقدامات را برای قطع جنگ‌ها در اوکراین دوام می‌دهند و در رابطه با افزایش حملات و تلفات افراد ملکی هشدار داده اند، نظامیان اوکراین هشدار می‌دهند که قوای روسیه برای محاصره کی‌یف پایتخت این کشور و شهر خارکیف تلاش دارند.

روسیه ادعا کرده است که در اطراف دو شهر محاصره شده اوکراین ماریوپول و ولنوواخه آتش‌بس محلی را دستور داده، اما در دیگر نقاط اوکراين جنگ‌ها بشدت دوام دارد.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در یک پیام ویدیویی که صبح امروز شنبه پنجم مارچ نشر شد تصدیق کرده که با مقامات بلند رتبه حکومت خود در کی‌یف است و به جنگ خود علیه روسیه دوام می‌دهند و از دولت دفاع می‌کنند. او گفته است که آنها کشور خود را آزاد خواهند کرد.

زلنسکی به رد شدن خواستش از سوی ناتو عکس‌العمل شدید نشان داد.

او از ناتو خواسته بود که در فضای اوکراین یک زون منع پرواز را ایجاد کند اما سرمنشی ناتو در جواب گفته بود که این پیمان در بحران اوکراین دخیل نیست.

زلنسکی در یک پیام خود شب گذشته خطاب به ناتو گفت هر کس که از این به بعد در این جنگ کشته می‌شود شما هم مسئول آن هستید و بخاطر ضعف و عدم اتحاد شما می‌باشد.

به گفته او پیمان ناتو به رد ایجاد زون منع پرواز در فضای این کشور در حقیقت چراغ سبز را برای بمباردمان شهرها و قریه های اوکراین روشن کرده.

انتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده امریکا

انتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده امریکا در جریان تلاش‌های جدی دیپلماتیک در بروکسل گفت وضعیت در اوکراین قرار معلوم قبل از آنکه بهتر شود، بدتر خواهد شد.

نظامیان اوکراین صبح امروز شنبه گفتند که حملات هوایی روسیه بر شهر با سلاح‌های پیشرفته بیشتر شده و آنها اهداف را دقیق‌تر هدف قرار می‌دهند.

مقامات اوکراین می‌گویند که روسیه سعی دارد مناطق اشغالی خود را تا دامنه های لوهانسک و دونتسک در شرق اوکراین توسعه بدهد جایی که جدایی طالبان طرفدار روسیه از هشت سال به این سو بر ضد اوکراین می‌جنگند.

آنها می‌گویند کی‌یف به مقاومت خود علیه قوای روسیه ادامه می‌دهد.