ندیمه نور، امدادگر و کمدینِ کانادایی افغان‌الاصل آزاد شد

ندیمه نور، امدادگر و کمدینِ کانادایی افغان‌الاصل

ندیمه نور، امدادگر و کمدینِ کانادایی افغان‌الاصل پس از سپری کردن ۲۴ روز در بازداشت طالبان آزاد شد.

این را داستان نور برادر او به رادیو آزادی گفت.

تا کنون حکومت طالبان در این مورد تبصره نکرده است.

در نهم ماه فبروری ندیمه نور پیش از ناپدید شدنش در کابل گفته بود: "می‌خواهیم چیزی به شما بگویم مخصوصاً به خواهرها و برادرهای جدید ما، شماری‌که در موترهای رینجر می‌روید تفنگ‌تان را آشکار نشان ندهید امکان دارد از دست شما بر کسی شلیک شود یا بر خود تان شلیک کنید."

این کانادایی افغان‌الاصل در شبکه‌های اجتماعی به پتنگره کاکی مشهور است.

خانم نور مسئول یک نهاد خیریه، در پهلوی پخش پیام‌های انتقادی، در بخش آموزش دختران در افغانستان نیز فعالیت‌هایی انجام داده‌است.

داستان نور برادر او می‌گوید که خواهرش پس از سپری کردن بیش از سه هفته در بازداشت طالبان آزاد شد.

او چهارشنبه به رادیو آزادی گفت: "در مورد بازداشت ندیمه، او به گونۀ اجباری از دفترش در شهرنو کابل بدون هیچ شواهد از خطاکاری و بدون هیچ دلیلی برداشته شد. از او و همکارانش در وزارت داخله بازجویی شد و آن‌جا نگهداری شدند. ندیمه برای ۲۴ روز بدون داشتن هیچ نمایندۀ حقوقی در بازداشت بود. پس از اجرای تحقیقات او بی‌گناه ثابت شد. زمانی که پس از رها شدن با من تماس گرفت، بسیار احساساتی و غمگین بود که چرا بدون هیچ دلیلی بازداشتش کردند."

حکومت طالبان تا هنوز در این مورد چیزی نگفته است.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

اما ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان در ماه فبروری در پاسخ به پرسش رادیو آزادی در بارۀ دلیل ادامۀ بازداشت یا ناپدید شدن زنان در کابل گفته بود که کسانی‌که باعث تشویش جامعه می‌شوند، باید کنترول شوند و به‌گفتۀ او اگر ثبات برهم می‌خورد اقدامات اوپراتیفی انجام می‌شود.

پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان، چندین زن و دختر پس از به گفتۀشان مبارزه برای عدالت‌خواهی، در کابل از سوی طالبان بازداشت شدند.

هرچند بر اساس گزارش‌ها بسیاری از آن‌ها پس از گذراندن مدتی در بازداشت طالبان آزاد شدند، این‌گونه عملکرد طالبان با واکنش‌های تند نهاد های مدافع حقوق بشر به همراه شد.