متقی: نمی‌خواهیم افغانستان دوباره به مرکز درگیری‌های بین‌المللی مبدل شود

امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان

امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان می‌گوید، جامعه جهانی برای تقویت ثبات سیاسی و اقتصاد در افغانستان، باید با حکومت آنها همکاری کند.

آقای متقی روز شنبه در نشست"مجمع دیپلماسی" در آنتالیا ترکیه گفت: "به حیث کشوری که از چهاردهه جنگ بیرون آمده، از کشورهای جهان می‌خواهیم تا در ساختن یک افغانستان از لحاظ سیاسی باثبات و خودکفا از نظر اقتصادی، با ما همکاری کنند و در آزاد ساختن کامل دارایی‌های منجمد شده بانک مرکزی افغانستان و رفع تحریم‌های اقتصادی بر افغانستان، کمک کنند."

امیرخان متقی با تاکید بر ضرورت تمرکز روی مسائل منطقه‌ای گفت، حکومت طالبان سیاست خارجی را انتخاب کرده که با هیچ کس در تضاد نیست و آنها نمی‌خواهند که افغانستان دوباره به مرکز درگیری‌های بین‌المللی مبدل شود، بلکه به گفتۀ او طالبان می‌خواهند که افغانستان به مرکز اتصال بین جنوب و مرکز آسیا مبدل شود.

دیدار توماس وست نماینده خاص امریکا برای افغانستان با امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان در شهر انتالیای ترکیه

توماس وست، نمایندۀ خاص ایالات متحدۀ امریکا برای افغانستان که دیروز شنبه با هیئت طالبان به رهبری امیر خان متقی در ترکیه دیدار کرد، این مذاکرات را مفید خوانده گفت که با هیئت طالبان برای بحث در مورد موضوعات کلیدی از جمله ثبات و توسعه اقتصادی، آموزش و مسایل مربوط به پروازهای تجارتی گفتگو کرده است.

توماس وست همچنین گفت، در مورد اینکه جامعه جهانی باید در افغانستان دخیل باقی بماند، با متحدان و شرکای بین‌المللی ایالات متحدۀ هم نظر است. به گفتۀ او هنوز کارهای زیادی در زمینه‌های حقوق بشر، توسعه پایدار و شکوفایی جامعه افغانستان باید انجام شود.

حدود هفت ماه از تسلط مجدد طالبان بر افغانستان می‌گذرد، اما تا کنون هیچ کشور جهان حکومت آنها را به رسمیت نشناخته است.