افزایش نرخ و نوا در فراه: عبدالحمید: برخی شب ها کودکانم گرسنه می‌خوابند

آرشیف

بلند رفتن نرخ مواد غذایی باشندگان فراه را نگران کرده است. شماری از باشندگان این ولایت می‌گویند پول ندارد تا حتی مواد اولیه غذایی را خریداری کنند.

عبدالحمید ۴۰‌ ساله یک تن از باشندگان ولایت فراه دکان آهنگری دارد. او به رادیو آزادی گفت که از صبح تا شام عرق می‌ریزد تا یک لقمه نان برای خانواده هشت نفری اش پیدا کند.

او گفت که به علت بلند رفتن نرخ و نوا و درآمد کم که دارد نمی‌تواند مواد اولیه خوراکی را خریداری کند. عبدالحمید گفت که برخی از شب ها کودکانش با شکم گرسنه می‌خوابند.

او درد دلش را با رادیو آزادی چنین شریک کرد: "نرخ بازار بسیار بالا رفته. صبح تا شام کار می‌کنم، بخدا نان شب پیدا نمی‌شود. آرد، برنج، روغن بسیار قیمت شده. امنیت تامین است. اما بلند رفتن نرخ مواد خوراکی مردم را فلج ساخته است. در خانواده ۸ نفر هستم. نفقه فامیلم را بسیار به اجبار پیدا می‌کنم. بعضی روز‌ها پیدا میشود، بعضی از روز‌ها نمی‌شود. خواست ما از شاروالی این است که نرخنامه تعیین کند که اجناس قیمت نشود."

دکان آهنگری عبدالحمید در ولایت فراه

محمد عمر باشنده دیگر فراه در این ولایت دکان خوراکه فروشی دارد. او دیدگاهش را در مورد علت افزایش نرخ‌ها چنین بیان کرد: "دلیل قیمت شدن مواد خوراکی این است که عمده فروش جنس را زمانی خریداری کرده که دالر بلند بوده، حالا نمی‌تواند ارزان بفروشد. چون ما دکانداران دستفروش هستیم در هر مواد خوراکی ۵ افغانی مفاد ما است. جنسی را که ما خریداری می‌کنیم نمی‌توانیم نگهداری کنیم تجار می‌تواند نگهداری کند؛ از طرف شاروالی به ما نرخنامه هم داده نشده است. نرخنامه که شاروالی درست می‌کند باید برای تجار بدهد نه برای دکاندار که ۵ افغانی فایده می‌خورد. اگر دکاندار بر روی یک‌ جنس ۱۰۰ افغانی یا ۵۰ افغانی مفاد بگیرد باید دکاندار جریمه شود."

عبدالغفار که در شهر فراه فابریکه تولید یخ دارد نیز با عبدالحمید موافق است.

او به رادیو آزادی گفت که حدود دو ماه پیش که یک دالر در بازار فراه به ۱۱۰ افغانی مبادله می‌شد، قیمت یک بشکه روغن ده لیتره ۱۵۵۰ افغانی بود؛ اما حالا که هر دالر در بازار به ۸۷ افغانی مبادله می شود قیمت مواد خوراکی سر جایش باقی مانده است.

عبدالغفار افزود: "در سال‌های گذشته یک قالب یخ را به ۲۳۰ افغانی به فروش می‌رساندیم. در آن زمان تیل بود لیتر ۴۰ افغانی. اما امسال هر لیتر تیل شده ۷۰ افغانی. ما قیمت یک قالب را ۴۰۰ افغانی کردیم و حالا تیل به ۶۵ شده است. ما یک‌ قالب یخ را به ۳۵۰ افغانی کردیم.
و مواد خوراکی مثل روغن، برنج، آرد و امثال آن در بازار بسیار قیمت شده است. خواست من از ریاست شاروالی این است که نرخ بازار را کنترل کند."

باشندگان و فعالان جامعه مدنی فراه همه خواستار کاهش قیمت مواد اولیه در بازار اند.
جاوید یک فعال مدنی فراه در این مورد به رادیو آزادی بیشتر گفت: "گفتنی من برای تاجران و دکانداران این است که نرخ مواد خوراکی را روز به روز بلند نبرید و بالای هر جنس ۱۰ افغانی بیشتر مفاد نخورید. مردم ولایت فراه مردم غریب و بی‌کس است. توان خرید جنس و مواد خوراکی را ندارد."

رادیو آزادی تلاش کرد نظر مسئولان محلی طالبان را بگیرد اما مقام‌های شاروالی و اتاق تجارت و سرمایه گذاری فراه دستیاب نشدند.

پس از سقوط نظام جمهوریت و بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان در هشت ماه گذشته اقتصاد کشور در سراشیبی قرار گرفت.

برنامه جهانی غذا گفته است که نزدیک به ۲۳ میلیون نفر در افغانستان به مواد غذایی مناسب دسترسی ندارند.

برخی کشور‌های کمک کننده در نشست ژنو که حدود دو هفته قبل برگزار شد وعده کرده اند که به مردم افغانستان ۲.۴۴ میلیارد دالر کمک خواهند کرد.

حال بسیاری از مردم از جمله عبدالحمید آهنگر در فراه که ماه رمضان امسال را به سختی سپری می کند، آرزوی مشابهی دارند؛ "کاهش نرخ‌ها و رسیدن کمک ها." اما نمی‌دانند که این آروزیش کی برآورده خواهد شد.