بانک جهانی: اقتصاد افغانستان در حال بدتر شدن است

بانک جهانی گزارش تازه خود را در مورد وضعیت اقتصادی افغانستان نشر کرده و درآن گفته است که وضعیت فعلی اقتصادی افغانستان وخیم است.

به گفته بانک جهانی در چهار ماه اخیر سال ۲۰۲۱ یعنی پس از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان عواید سرانه ملی در این کشور یک بر سه کاهش یافته است.

آذرخش حافظی

آذرخش حافظی عضو هیئت مدیره اطاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان عواید سرانه ملی را در صحبت با رادیو آزادی چنین توضیح داد: "درآمد سرانه عبارت است از مجموع درآمد ناخالص ملی تقسیم به تعداد نفوس و یا جمعیت یک کشور، صرف نظر از اینکه کی چقدر به دست می آورد. یعنی معادل توزیع عادلانه ثروت نیست. اما در مجموع در دنیا همین است که کل ثروت به دست آمده در یک سال، تقسیم تعداد جمعیت می‌شود و او باز عاید سرانه ملی می‌شود."

به باور بانک جهانی انزوای اقتصادی افغانستان و بحران سیاسی این کشور در ماه اگست سبب فقر شده است.

توبیاس هاک یک مقام بلند رتبه بانک جهانی در امور افغانستان روز چهارشنبه گزارش بانک جهانی را در مورد افغانستان بعد از به قدرت رسیدن طالبان با خبرنگاران شریک ساخت. او گفت افغانستان یک کشور بی بضاعت جهان است که اقتصاد آن باز هم در حال بدتر شدن است.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد که بازگشت طالبان به قدرت سبب شده که کمک‌های جهانی به بخش‌های امنیتی و اقتصادی افغانستان متوقف شوند و تحریم‌ها سکتور بانکی افغانستان را ضعیف ساخته است.

زنان خانواده های نیازمند در کابل در انتظار دریافت کمک اند

در گزارش تازه بانک جهانی آمده است که در حدود ۳۷ درصد افغان‌ها برای خرید مواد خوراکی پول کافی ندارند و ۳۳ فیصد که توان خرید مواد خوراکی را دارند چیزی دیگری خریده نمی‌توانند.

این بانک پیش‌بینی می‌کند که اگر وضعیت چنین دوام کند، نزول اقتصادی افغانستان از سال ۲۰۲۰ تا پایان ۲۰۲۲ به ۳۴ درصد خواهد رسید.

ایالات متحده امریکا در ماه مارچ به خاطر بسته ماندن مکاتب دختران بالاتر از صنف ششم توسط طالبان در افغانستان یک جلسه مهم را با نمایندگان طالبان لغو کرد که در آن مسائل مهم اقتصادی مورد بحث قرار می‌گرفت و در بعضی جلسات آن نمایندگان بانک جهانی هم اشتراک می‌کردند.