روسیه حکومت طالبان را به رسمیت می‌شناسد؛ اگر همه‌شمول باشد

آرشیف، سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه با شیر محمد عباس ستانکزی معین سیاسی وزارت خارجه حکومت طالبان٬ مسکو.

در حالی که امور سفارت افغانستان در مسکو به حکومت طالبان سپرده شده است٬ اما روسیه برای به رسمیت شناختن حکومت طالبان در افغانستان شرط اساسی خود را نیز مطرح کرده است.

سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه دیروز (۶ ثور) در صحبت با خبرنگاران در مسکو موقف کشورش را در قبال به رسمیت شناختن حکومت تحت رهبری طالبان در کابل٬ توضیح داد و گفت : " ما از لحاظ دیپلوماتیک برای به رسمیت شناختن کامل مقام های جدید افغانستان نزدیک شده ایم. اما شرط اینست که آنها باید تعهد شانرا برجا کنند و حکومت همه شمول تشکیل دهند. اینگونه نه که تنها از لحاظ قومی و مذهبی به آن دیده شود."

سرگی لاوروف افزوده که در حکومت طالبان، تاجیک، اوزبیک و هزاره وجود دارند اما از لحاظ سیاسی به گفته او، همه شان طالبان استند.

خبرگزاری های روسیه به نقل از لاوروف گزارش داده اند که وزارت خارجه اینکشور با شماری از سیاسیون در افغانستان، مانند حامد کرزی رئیس جمهور پیشین و عبدالله عبدالله رئیس پیشین اجرائیه در ارتباط است.

در حکومت طالبان، تاجیک، اوزبیک و هزاره وجود دارند اما از لحاظ سیاسی همه شان طالب استند.

خبرگزاری تاس گزارش می دهد که این سیاسیون برای گفتگو با طالبان متعهد اند و مسکو در تماس هایش با مقام های طالبان، از آنها خواسته است که با سایر سیاسیون مذاکره کنند.

پیش از ۲۴ اسد پارسال که طالبان دوباره به قدرت رسیدند، روسیه با این گروه که فعالیتش در خاک آنکشور ممنوع است، رابطه نزدیک داشت و نماینده های دفتر سیاسی طالبان در دوحه، چندین مرتبه به مسکو دعوت شدند.

در برخی از نشست ها، حامد کرزی رئیس جمهور پیشین هم دعوت شده بود.

در هفته نخست ماه اپریل، ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت که کشورش جمال غروال نماینده طالبان را به عنوان شارژدافیر سفارت افغانستان در مسکو رسماً پذیرفته است.