« دیپلومات» و « واشنگتن پُست» به تهدیدات داعش و مشکلات پناهنده گان افغان توجه کرده اند

عکس آرشیف : روزنامه واشنگتن پُست

نشریه دیپلومات

  • دیپلومات می نویسد که شاخۀ خراسان گروه دولت اسلامی یا داعش درافغانستان می خواهد میان جنگجویان تاجیک منطقه ودیگران سربازی گیری کرده خشونت علیه تاجکستان را دامن زند.

نشریه می افزاید که داعش تلاش های تبلیغاتی خود را دراین راستا گسترش داده است.

در ادامۀ مطلب می خوانیم٬ بعد ازاینکه گروه داعش در این اواخر از حمله خود به خاک ازبکستان گزارش داد٬ یکتن از حامیان این گروه که به زبان تاجکی صحبت می کرد با خیلی شوروهیجان خواستار چنین حملات در تاجکستان نیز شد.

بخش تبلیغات گروه داعش بنام « العزایم» با نشر یک اعلامیۀ ویدیویی به زبان ازبیکی حمله به قلمرو ازبکستان را ستایش وآنرا «آغازجهاد بزرگ در آسیای مرکزی» عنوان کرد.

اما طالبان گفتند که ادعای این حمله راکتی را بررسی می کنند و وزارت دفاع ازبکستان گفت که کدام تحرک امنیتی در مرزهای مشترک این کشور با افغانستان صورت نگرفته است.

شاخۀ خراسان گروه داعش ادعا کرده بود که شهر ترمذ را از قلمرو افغانستان هدف قرار داده است.

دیپلومات میافزاید که این دشمنی دراین اواخر روبه افزایش نهاده٬ چنانکه در ویدیوی ماه جولایی گذشته داعش یک جنگجوی تاجیک تبار داعش دیده شد که حکومت دوشنبه را طاغوتی خوانده و به صورت مشخص رئیس جمهور علی رحمان را تهدید کرد.

طالبان گرچه میگویند داعش تهدیدی بزرگی در افغاستان نیست، اما این گروه مسوولیت چندین حملۀ مرگبار را در هفته های اخیر در افغانستان به دوش گرفت.

واشنگتن پُست

  • روزنامۀ امریکایی واشنگتن پُست به موضوع دیگری پرداخته در عنوان یک مطلب خود این سوال را مطرح کرده که چرا امریکایی ها به پناهجویان افغان و اوکراینی نگاه متفاوت دارند؟

در دو ماه که از آغازحمله روسیه به اوکراین میگذرد بیش از پنج ملیون اوکراینی به بیرون از کشور خود مهاجر شده اند.

اما واشنگتن پُست در مقالۀ نوشته که شماری از خبرگزاری ها و سیاستمداران غربی با پناهجویان اوکراین، نسبت به پناهجویان افغان و سوری برخورد دوگانه داشته اند.

روزنامه به گزارش های شماری از شبکه های خبری از جمله الجزیره و سی بی اس نیوز اشاره کرده که پس از برخورد دوگانه با این پناهجویان، عذر خواهی صورت گرفته است.

واشنگتن پُست نتیجۀ سروی را که در این زمینه انجام داده نشر کرده است.

در این سروی شمار امریکایی های که گفته اند ترجیح میدهند به پناهجویان اوکراینی زمینۀ اقامت در امریکا فراهم شود، بیشتر است.