شک و تردید امریکا به اظهارات سراج الدین حقانی در مورد مکاتب متوسطه و لیسه دختران

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه امریکا

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا ناوقت روز دوشنبه در یک نشست خبری گفته که امریکا اظهارات سرپرست وزارت داخله طالبان را با شک و تردید می‌نگرد.

او در پاسخ به پرسش یک خبرنگار افغان گفت: "بلی، سخنان سراج الدین حقانی را شنیده‌ایم، فکر می‌کنم بدانید که ما در بارۀ چنین اظهاراتی تردید داریم. ما قبلاً چنین اظهاراتی را شنیده‌ایم، عمل را بیش از گفتار ارزش می‌گذاریم و از طالبان انتظار داریم که به چنین اقدامات مثبتی عمل کند و مکتب‌ها را در تمام سطوح در سراسر کشور باز کنند که این خود در اصل پیشرفت قابل توجهی خواهد بود."

آقای پرایس تاکید کرد که موضع امریکا در بارۀ زنان و دختران افغانستان همچنان معتبر است.

او گفت که طالبان باید صنف‌های بالاتر مکتب‌های دخترانه را بازگشایی کنند، دختران باید فرصت رفتن به مکتب، کسب مهارت‌ها، ایجاد ظرفیت برای بهبود زندگی خود، زندگی خانوادگی و در نهایت به بهبود رفاه و معیشت جوامع و کشور خود کمک کرده بتوانند.

بیشتر در این باره: دانش آموزان مکاتب دخترانه در افغانستان با امیدواری های بیشتر به طالبان چشم دوخته اند


این اظهارات پس از آن مطرح شده که سراج الدین حقانی، سرپرست وزارت داخلۀ طالبان دو روز پیش در مصاحبه با "سی ان ان" گفته که آنها ایالات متحده را دشمن خود نمی‌دانند.

سراج الدین حقانی افزوده که می‌خواهد روشن کند که آنها در ۲۰ سال گذشته در حالت دفاعی بوده اند و زمانی که با امریکا در دوحه به توافق رسیدند، تصمیم گرفتند که دیگر در مورد آن صحبت نکنند.

وی با اشاره به مکتب‌های دخترانه گفت که هیچ کسی در حکومت‌شان مخالف تحصیل دختران نیست. اما طالبان در ده ماه گذشته درهای مکتب‌ها را به روی دختران بالاتر از صنف ششم در افغانستان بسته اند.

سراج الدین حقانی سرپرست وزارت داخله طالبان

سرپرست وزارت داخله طالبان به سی ان ان گفت که کار روی میکانیزم بازگشایی مکتب‌ها به روی دختران بالاتر از صنف ششم ادامه دارد، اما او نگفت که این طرح چه زمانی تکمیل خواهد شد.

ما نیز تلاش کردیم تا پاسخ حکومت طالبان را به اظهارات اخیر سخنگوی وزارت امور خارجۀ امریکا داشته باشیم، اما سخنگویان آنها به پرسش‌های ما پاسخ ندادند.

افزون بر موضوع آموزش دختران بالاتر از صنف ششم، اجازه ندادن زنان به کار و حجاب اجباری از دیگر موردهایی هستند که اعتراض‌ها و مخالفت‌های گسترده‌ای در برابر حکومت طالبان در داخل و بیرون از افغانستان برانگیخته است.