صدور فرمان حجاب اجباری از سوی طالبان سبب افزایش خشونت‌های خانوادگی شده است

برخی از دختران و زنان افغان ادعا می‌کنند که پس از اجباری شدن حجاب از سوی طالبان، مردان خانواده به آنها اجازۀ خروج از خانه را نمی‌دهند.

به گفته آنان، مردان می‌ترسند که در صورت عدم رعایت حجاب از سوی زنان، خانه‌شان نشانی شود و به حوزه فراخوانده شوند.

یک زن که در کابل زندگی می‌کند و به دلیل تهدیدات امنیتی نمی‌خواهد نامش در گزارش گرفته شود، به رادیو آزادی گفت که این امر منجر به افزایش خشونت خانگی علیه زنان شده است: "از زمانیکه طالبان گفته اند که زنان بی‌حجاب نبرایند، وقتی برای کارهای ضروری بیرون می‌روم، مردان خانواده با من خیلی بد رفتار می‌کنند. دنبال بهانه می‌گردند و می‌گویند اگر بیرون بروی برای ما درد سر جور می کنی. طالبان خانه ما را شناسایی کرده و بعداً ما را به حوزه می‌خواهند."

خانم دیگری که به دلیل محدودیت‌ها نخواست نامش ذکر شود گفت، پس از اجباری شدن حجاب، محدودیت‌ها در کار و رفت و آمد و فشارهای خانوادگی چند برابر شده است: "در افغانستان خشونت علیه زنان رو به افزایش بود، اما اکنون که طالبان بحث حجاب و محرم را مطرح کرده اند، رفت و آمد زنان را بسیار سخت کرده است. هر از گاهی با رفتارهای خشن و پرخاشگرایانۀ خانواده مواجه می‌شویم."

اما نجیب، یک مرد جوان می‌گوید که برای جلوگیری از هر گونه مشکل از سوی طالبان، باید چنین محدودیت‌هایی را در داخل خانه اعمال کند: "ما برای این که طالبان ما را به حوزه نبرند و برای ما دردسر جور نکنند مجبور هستیم که زنان خانواده را مانند گذشته که در بیرون از منزل رفت و آمد می‌کردند، اجازه ندهیم با آنکه می‌دانیم که در حق‌شان ظلم می‌کنیم اما ما مجبور هستیم."

شکریه بارکزی سفیر سابق افغانستان در ناروی

در همین حال شکریه بارکزی، سفیر سابق افغانستان در ناروی محدودیت‌های اعمال شده از سوی مردان بر زنان را در داخل خانه و رفتار طالبان با زنان را در بیرون از خانه نگران کننده و نقض حقوق بشر می‌خواند: "متأسفانه در چند هفتۀ اخیر زنان افغانستان تمام حقوق خود را از دست داده اند. به همان اندازه که زنان در بیرون از خانه مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند، در داخل خانه نیز رنج می‌برند. هیچ کس نیست که صدای آنها را بشنود و هیچ کس نمی‌تواند مشکل را حل کند. من از همه خانواده‌ها می‌خواهم که از زنان سوء استفاده نکنند این شب سیاه تمام می‌شود."

این در حالیست که طالبان از طریق وزارت امر به معروف و نهی از منکر روز شنبه هفدهم ماه ثور فرمانی را مبنی بر تطبیق حجاب اجباری برای زنان صادر کردند.

بیشتر در این باره: طالبان: تطبیق فرمان حجاب اجباری در تمام ولایت‌ها به شمول کابل آغاز شده است


بر اساس تعریف خاص طالبان، زنانی که حجاب را رعایت نمی‌کنند شناسایی شده و سپس سرپرست خانواده‌شان به حوزۀ امنیتی فراخوانده شده و مجازات می‌شوند.

طالبان همچنین زنان را از سفرهای طولانی بدون محرم منع کرده اند، بسیاری را از کار منع کرده، مشارکت آنها را در رسانه‌های دولتی به صفر رسانده و مکتب‌ها را هم به روی دختران بالاتر از صنف ششم بسته اند.