کار های مقدماتی استخراج معدن مس‌عینک آغاز میشود

ساحه معدن مس عینک در ولایت لوگر

وزارت معادن وپترولیم حکومت طالبان می گوید مذاکرات برای استخراج مس عینک با شرکت MCC چین به مراحل نهایی رسیده و چینی ها به زودی کار عملی را در این زمینه آغاز خواهند کرد.

کمیسیون اقتصادی به رهبری ملا عبدالغنی برادر معاون رئیس الوزرای حکومت طالبان درنشست روزدوشنبه به یک کمیته دستور داد که جوانب تخنیکی قرارداد استخراج مس عینک را دوباره ارزیابی کند.

خبر گزاری دولتی باختر گزارش داده است که کمیسیون اقتصادی یک کمیته متشکل از مسئولان وزارت های معادن وپترولیم، مالیه ، صنعت وتجارت وشهرسازی را موظف کرد تا نتیجۀ بررسی تفصیلی قرار داد را ارائه کنند.

مفتی عصمت الله برهان سخنگوی وزارت معادن وپترولیم به رادیو آزادی گفت که گفتگوهای دوکشور دربارۀ مس عینک پیشرفت قابل ملاحظۀ داشته است.

" هردو تیم دربارۀ مذاکرات باقیمانده همه جانبه گفتگو کردند. مذاکرات اکنون هشتاد فیصد پیشرفت کرده است وصرف بیست فیصد باقیمانده که آنهم بزودی حل خواهد شد. امروز همین هشتاد فیصد که به وزارت معادن وپترولیم تعلق می گیرد تقریبا پایان یافته است. و امارت اسلامی با تمام توان خود متعهد است که این پروژه هرچه زود تر آغاز شود."

شرکت چنینی که قرار است معدن مس عینک را استخراج کند٬ در سال ۲۰۱۵ میلادی برخی تجیهزات را به ساحه انتقال داده و قرار بود که بهره برداری از آن را آغاز نماید.

شرکت MCC چین در قرار داد سال ۲۰۰۷ استخراج معدن مس عینک پذیرفته بود که سالانه ۲۵۰-۳۰۰ ملیون دالر به افغانستان خواهد پرداخت.

معدن مس عینک در ولایت لوگر افغانستان٬ دومین معدن بزرگ ترین معدن مس درجهان پنداشته می شود

شرکت چینی در قرار داد سال ۲۰۰۷  استخراج معدن مس عینک پذیرفته بود که سالانه ۲۵۰-۳۰۰ ملیون دالر به افغانستان خواهد پرداخت.

بر اساس قرار داد٬ این شرکت یک خط آهن ، سرک ها و دستگاه های تولید برق احداث میکند.

حکومت طالبان که هنوز ازسوی هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده و با تعزیرات جهانی دچار است کدام کمک غیر مساعدات بشردوستانه دریافت نمی کند وبه همین ملحوظ سعی دارد که از منابع داخلی عواید بدست آورد.

وزارت معادن وپترولیم طالبان دراین اواخر گفته است که کار استخراج معدن های متوسط را شدت بخشیده است. مسئولان این وزارت گفتند که درحال حاضر کار استخراج تقریبا ۱۵۰ معدن جریان دارد که عواید هم افزایش یافته است.