آتش‌سوزی در جنگلات نورستان و خوست؛ تلاش ها برای خاموش ساختن آتش ادامه دارد

تصویر از آتش‌سوزی در جنگلات نورستان

آتش سوزی در جنگلات شرق افغانستان همچنان ادامه دارد٬ این در حالیست که تلاش ها به هدف خاموش کردن آتش نه تنها نتیجه قطعی نداشته است٬ بلکه حالا دامنه آتش از نورستان٬ به مناطقی از ولایت ننگرهار نیز رسیده است.

آتش سوزی از نورستان آغاز شده بود و جنگلات ولسوالی نورگرام این ولایت را به کام خود فرو برد و رفته رفته حالا آتش به جنگلات ولسوالی هسکه مینه ننگرهار گسترش یافته و نگرانی های تازه یی را ایجاد کرده است.

مولوی امان الله باشنده ولسوالی نورگرام ولایت نورستان نا وقت روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت که آتش سوزی در جنگلات این ولسوالی از سرگرفته شده و به گفته او حدود صد باشنده نورگرام از روزگذشته تلاش دارند که این آتش سوزی را خاموش کنند اما موفق نشده اند.

" وزش باد باعث گسترش آتش سوزی شده است و جنگلات که سال ها در حال پوسیدن بودند٬ اکنون در آتش می سوزند و خاموش کردن آن آسان نیست، اما جوانان بیشتر آماده اند تا به کمک بروند.خواست ما از حکومت اعزام تیم های حرفه ای و ارائه غذا و کمک های اولیه و سایر کمک ها به کسانی است که در آنجا تلاش دارند تا آتش خاموش شود. "

در مورد آتش سوزی در جنگلات هسکه مینۀ ننگرهار معلومات زیاد در دسترس نیست، اما پیش از این جنگلات خوست و کنر دچار آتش سوزی شده و براساس گزارش ها، جنگلات جلغوزه در خوست تا هنوز هم خاموش نشده اند.

وزارت خارجه حکومت طالبان از چین خواسته است تا در خاموش کردن آتش همکاری کند٬ اما هفته هاست که چینی ها در این مورد اقدامی نکرده اند.

بیشتر در این باره: حکومت طالبان برای مهار آتش‌سوزی در نورستان از چین خواستار کمک شده است


پیش از این باشنده های ولسوالی های موسی خیل و قلندر گفته بودند که در مهار ساختن آتش سوزی جنگلات موفق شده اند اما اکنون براساس برخی از گزارش ها این آتش سوزی از سر گرفته شده است.

همزمان آتش سوزی در جنگلات نورستان، خوست، کنر و ننگرهار باعث ایجاد شک و تردید هم شده و برخی ها به این باور اند که ممکن این آتش سوزی عمدی باشد اما مقام های حکومت طالبان پس از آغاز آتش سوزی در نورستان و خوست گفتند که تحقیقات را در مورد عامل این آتش سوزی ها آغاز کرده اند.