وزارت شهدا و معلولین: معاش و امتیازات معلولین پرداخته می‌شود

تصویر آرشیف : شماری از معلولین در کابل

وزارت شهدا و معلولین حکومت طالبان می‌گوید، در شش ماه گذشته به تمام شهدا و معلولین به شمول اعضای حکومت گذشته امتیازات مالی داده شده است.

عبدالحکیم حقانی، معاون این وزارت روز سه شنبه در یک نشست خبری گفت که آنان در ۱۰ ماه گذشته یک تحقیق در بارۀ معلولیت ده‌ها هزار معلول انجام داده اند که در حال حاضر این تحقیق تکمیل شده و روند پرداخت امتیازات به این معلولان آغاز شده است.

" در بارۀ معلولیت۱۱۲۳۱۸ تن از معلولان تحقیق شده کسانی که مربوط به ادارۀ قبلی هستند بررسی شدند و تقسیم حقوق‌شان آغاز شده است، دیگر مساله یتیمان است، چون وقت کم است به دفاتر ولایتی خود هدایت دادیم تا به یتیمان معلوم امتیازات داده شود و فورمه بعدا برایشان توزیع شود تا حقوق شان ضایع نشود."

او گفت، امتیازات مالی شهدا و معلولان نسبت به حکومت قبل کاهش یافته است، اما نگفت که در حال حاضر ماهانه به هر خانوادۀ شهید و معلولان چه مقدار حقوق پرداخت می‌شود.

آقای حقانی گفت، برای هر معلول بر اساس میزان معلولیت حقوق پرداخته خواهد شد.

معاون وزارت شهدا و معلولین حکومت طالبان گفت که برای سال مالی جاری ۱۳.۵ میلیارد افغانی بودجه برای این وزارت در نظر گرفته شده است.

او همچنین گفت، بر اساس لیست‌های حکومت پیشین، ده‌ها هزار معلول خیالی و خانواده‌های شهدا بودند که در آن زمان کمک مالی می‌گرفتند اما پس از بررسی‌ها٬ برای آنان چیزی پرداخت نمی‌شود.

این در حالیست که در حکومت پیشین نیز گزارش‌هایی از فساد در این اداره نشر شده بود.

وزارت شهدا و معلولین طالبان درحالی از پرداخت امتیازات ماهانۀ خانوادۀ شهدا و معلولان خبر می‌دهد که پیش از این خانواده‌های شهدا و معلولان از عدم اجرای امتیازات ماهانه‌شان شکایت داشتند.

اما اکنون برخی معلولان می‌گویند، از سوی مسوولان ولایتی برایشان گفته شده که در آیندۀ نزدیک امتیازات ماهانه‌شان پرداخت خواهد شد.

سردار ولی قاضی‌خیل میگوید که ماههاست هیچ حقوقی دریافت نکرده است:

"پس از حاکمیت امارت اسلامی معاشات ما هیچ پرداخت نشده اما حالا امیدواری زیاد شده، به تاز‌گی برای ما گفته شده پیش از عید معاشات پرداخت خواهد شد."

حبیب الرحمن٬ یکی دیگر از معلولین نیز امیدوار است که حکومت طالبان به وعده خود وفا کند و معاش معلولین را در آستانه عید بپردازد:

حالا که عید نزدیک است، می‌خواهیم تا معاش‌های ما هرچه زودتر حواله شود چون جامعۀ معلولین آن قشری اند که جز این معاش هیچ چیزی ندارند."

آنان همچنین خواستار پرداخت حقوق باقیماندۀ چند ماه اخیر حکومت پیشین از سوی حکومت طالبان شدند، اما مسئولان وزارت شهدا و معلولین طالبان می‌گویند که پرداخت باقی‌داری‌های حکومت قبل مسئولیت اخلاقی آنان نیست.