سیلاب ها در افغانستان بیشتر از یکصد هزار نفر را متاثر ساخته است

تخریبات ناشی از سیلاب در ولایت ننگرهار

سازمان ملل متحد می گوید که سرازیز شدن سیلاب ها و زلزله ها٬ بیش از صد هزار تن را در افغانستان متاثر کرده است.


حکومت طالبان می گوید که از ماه جون به اینطرف در نتیجۀ زلزله و جاری شدن سیلاب ها در افغانستان بیش از یکهزار و پنجصد تن جان باخته و دو میلیارد دالر خسارت مالی وارد شده است.

بر اساس معلومات سازمان ملل متحد ، بر اثر سیلاب ها ، بیش از یک صدو ده هزار تن در افغانستان آسیب دیده اند.

دفتر هماهنگی امور بشری ملل متحد (اوچا) می گوید که ، ۵۶ در صد خسارت مالی ناشی از جاری شدن سیلاب ها در این کشور به باشندگان ولایت های شرقی وارد شده است.

در گزارش اوچا آمده است که ۱۴ هزار خانه ، ۱۶۱ مکتب ، ۷ کلینیک صحی ، ۵۱ مخزن آب و بیش از ۸۴ هزار هکتار زمین زراعتی تخریب شده و اضافه از ۷۵۰۰ راس مواشی تلف شده است.

میرخان متقی سرپرست وزارت خارجۀ طالبان

در همین حال امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجۀ طالبان به روز پنجشنبه در نشستی در کابل از جامعۀ جهانی خواست که با سیلاب زدگان در افغانستان کمک کند.

گزارش سازمان ملل: در نتیجه سیلاب ها ۱۴ هزار خانه ، ۱۶۱ مکتب ، ۷ کلینیک صحی ، ۵۱ مخزن آب و بیش از ۸۴ هزار هکتار زمین زراعتی تخریب شده و اضافه از ۷۵۰۰ راس مواشی تلف شده است.

حافظ ضیا احمد معاون سخنگوی وزارت خارجۀ طالبان در بارۀ این نشست به رادیو آزادی بیشتر گفت.

« به رهبری مولوی امیرخان متقی وزیر امور خارجه در مورد رویداد های اخیر طبیعی در افغانستان ، کنفرانس جمع آوری کمک برگزار شد. در این کنفرانس در کنار شماری از وزیران امارت اسلامی افغانستان ، نمایندگان سازمان های مددرسان بین المللی ، بنیاد های خیریه و اداره های ملل متحد اشتراک کرده بودند. سخنرانان تعهد هرنوع کمک را با متضررین حوادث طبیعی سپردند.»

حکومت طالبان در گزارشی به روز پنجشنبه گفت که در نتیجۀ زلزله و سیلاب های اخیر در افغانستان ، ۱۵۷۰ تن جان باخته و بیش از ۵۸۴۰ تن دیگر زخمی شده اند.

بر اساس گزارش ، در نتیجۀ این رویداد های طبیعی اضافه از هجده هزار خانواده بی جا شده و در مجموع یک میلیون خانواده متاثر شده اند.

زلزلۀ نیرومند در ماه جون ، بخش های از افغانستان به خصوص ولایت های پکتیکا و خوست را شدیداً تکان داد. بیشترین تلفات در این رویداد به باشندگان پکتیکا وارد شد.