حاصلات عناب ولایت فراه کاهش یافته و بازار خرید و فروش آن نیز رونق ندارد

یکی از دهقانان ولایت فراه که حاصلات عناب خود را جمعآوری کرده و به فروش آماده می کند

در فراه عناب را طلای سرخ هم می گویند چونکه این میوه سرخ رنگ برای باغداران سودآور است.

اما امسال باغداران شکایت می کنند و می گویند که هم حاصلات عناب نسبت به چند سال پیش کاهش یافته و هم بازار فروش آن از رونق افتاده است.

عناب مشهور به طلای سرخ فراه که کیفیت و طعم اش در سطح ملی و بین المللی از شهرت خاصی برخوردار است ، و برای مردم فراه منبع خوب عایداتی نیز می باشد.

تاج محمد ۳۶ ساله در روستای نوبهار شهر فراه باغداری می کند.
او شش جریب زمین دارد و سه سال می شود که در دو جریب آن درختان عناب کاشته است.
تاج محمد می گوید که در سال های قبل از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان او سالانه صدها کیلو گرام عناب به دست می آورد.
اما امسال او چندان راضی به نظر نمی رسد.

"سال های گذشته عناب ما خوب خریدار داشت ولی متاسفانه که امسال عناب ما به بسیار زحمت بفروش می رسد. اگر چی امسال ما نسبت به سال های گذشته عناب کمی به دست آوردیم اما عناب خوب است و خوب مغز دارد و پر است ولی باز هم در شهر فراه درست به فروش نمی رسد."

بخشی از زمین های ولایت فراه همواره به کشت درخت های عناب اختصاص می یابد

از تاج محمد پرسیده شد که چرا بازار فروش امسال کم رونق است. او اینگونه جواب می دهد:

"نمی فهمم ، مردم پول ندارند و اقتصاد مردم ضعیف است. دیگر چندان فروشات ندارد. ما خیلی پشت مشتری می گردیم که به یک قیمت مناسب عناب خود را به فروش برسانیم. ولی عناب ما به فروش نمی رسد."

بازار یابی برای عناب فراه در داخل و بیرون از افغانستان صورت نگرفته است

او می گوید که سال های قبل پنج کیلو عناب را به هزار افغانی می فروخت، اما امسال حاضر است که همان مقدار عناب را به پنج صد افغانی بفروشد ولی مشتری پیدا نمی شود.

تاج محمد از مشکل خود بیشتر می گوید:

"ما امسال به مشکلات زیادی مواجه بودیم، با کمبود آب مواجه بودیم، با کمبود کود کیمیاوی مواجه بودیم که از طرف ریاست زراعت همراه ما هیچ همکاری صورت نگرفته، امیدوار هستیم که در آینده از طرف ریاست زراعت همراهی ما همکاری صورت بگیرد تا ما بتوانیم به وجه احسن از باغ های خود نگهداری کنیم که عناب خوبی بدست بیاوریم و به بازار عرضه کنیم."

خیال محمد ۲۸ ساله چهار سال است که در روستای مزار ولسوالی پشترود فراه٬ باغ عناب دارد.

او علت کاهش حاصلات عناب را به رادیو آزادی این گونه بیان کرد.

"امسال عناب نسبت به سال گذشته کم بار نموده است که دلیلش به نظرم طوفان و باد های شدید و گرمی شدید و یا نبود آب بوده است. چون سطح آب هم خیلی پایین شده است."

بوجی های مملو از عناب فراه که آماده ورود به بازار فروش اند.

عبدالله علیزی فعال زراعتی در فراه به رادیو آزادی گفت که تا حال هیچ اقدامی برای جمع آوری، پروسس و بازاریابی عناب فراه صورت نگرفته است.

"محصول عناب که از نظر طبابت دارای خواص فوق العاده ارزشمند است، در ولایت فراه به پیمانه زیاد تولید می گردد. این محصول گران بها در حال حاضر در ولایت فراه به شکل عنعنوی جمع آوری و بدون پروسس مسلکی وارد بازار می گردد که بدبختانه به خاطر بازار یابی آن در داخل و خارج از کشور هیچ نوع اقدامی تا به حال صورت نگرفته است."

مجموع عناب فراه در سال های اخیر سالانه تا چهار هزار تُن رسیده بود

خواستم در مورد اینکه این مشکل باغداران محلی چطور رفع خواهد شد، نظر مسئولان محلی طالبان در فراه را هم بپرسیم، اما تا تهیه این گزارش به پیام ها و تماس های رادیو آزادی پاسخ نداده اند.


مقام های محلی پیشین در نظام مخلوع افغانستان می گفتند که حاصلات مجموع عناب فراه در سال های اخیر سالانه تا چهار هزار تُن رسیده بود و یک کیلو عناب خوب در بازار های فراه تا ۱۱۰۰ افغانی هم به فروش می رسید که حال باغداران و دکانداران می گویند که قیمت عناب به نصف کاهش یافته است.
برخی از متخصصان می گویند که عناب در کنار خوشمزه بودن، برای صحت هم مفید است، مثلا به گفته آنان این میوه که عمدتا به صورت خشک عرضه می شود برای آرامش اعصاب و کاهش استرس و اضطراب مفید است.