صدراعظم جرمنی از کشور های جهان خواست تا نتایج همه پرسی روسیه در اوکراین را نپذیرند

اولاف شولتز صدراعظم جرمنی

اولاف شولتز صدراعظم جرمنی می گوید که طرح مقام ها برای برگزاری همه پرسی در مناطق تحت کنترول روسیه در اوکراین باید از سوی جامعه جهانی رد شود.

مسکو در نظر دارد تا با راه اندازی همه پرسی مناطق تحت کنترولش در اوکراین را با قلمرو خود یکجا کند.

براساس طرح مسکو در این همه پرسی ها در مورد پیوستن لوهانسک، دونتسک، خارکیف، خرسون و زاپورِیژیا با قلمرو روسیه فیصله خواهد شد.

اما اولاف شولتز صدراعظم جرمنی با این طرح مخالفت شدید خود را ابراز کرد و روزگذشته هنگام حضور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به خبرنگاران گفت٬ واضح است که به گفته او این همه پرسی های جعلی نمی تواند قابل پذیرش باشند و این اقدام تحت پوشش قوانین بین المللی نیست.

او از جامعه جهانی خواستار رد این طرح مسکو شد.

نیروهای اوکراینی در جنگ با روسیه

روسیه مناطق تحت کنترول جدایی طلبان طرفدار مسکو در اوکراین را جمهوری خلق دونتسک و جمهوری خلق لوهانسک خوانده و چند روز پیش از آغاز تهاجمش بر اوکراین در ۲۴ فبروری امسال این دو منطقه را به عنوان دولت های مستقل به رسیمت شناخت.

دیمیتری مدودف رئیس جمهور سابق که در حال حاضر معاون شورای امنیت روسیه است به روز سه شنبه در تلگرامش نوشت که برگزاری همه پرسی در مناطق تحت تصرف روسیه در اوکراین بسیار مهم است به گفته او این یک اقدام برای بازگرداندن عدالت تاریخی خواهد بود.

روسیه مناطق تحت کنترول جدایی طلبان طرفدار مسکو در اوکراین را جمهوری خلق دونتسک و جمهوری خلق لوهانسک خوانده است

درحالی که مسکو تاریخ مشخصی را برای برگزاری این همه پرسی اعلام نکرده است اما آندری تورچاک یکی از اعضای حزب حاکم روسیه متحد برگزاری همه پرسی را در چهارم نومبر امسال همزمان با تعطیلات وحدت ملی روسیه توصیه کرده است.

دیمیتری کولبا وزیر خارجه اوکراین، طرح روسیه برای همه پرسی در خاک اوکراین را محکوم کرده و گفته که اوکراین به آزادسازی مناطق اش از نزد روسیه تلاش خواهد کرد و این حق اوکراین است.

اوکراین در اوایل ماه جاری یک حمله متقابل را در شمال شرق و جنوب شرق آغاز کرد و نیروهای روسی را از بیشتر مناطق خارکیف خارج کرد و همچنین برخی از مناطق را در دونتسک و خرسون از نزد نیروهای روسی پس گرفت.

کیف و متحدان غربی آن گفته اند که هیچ همه پرسی را در مناطق تحت اشغال روسیه به رسیمت نخواهند شناخت.