تلاش پاکستان برای جلب کمک‌ های اقتصادی؛ جنرال باجوه به ایالات متحده رفته است

جنرال قمر باجوه

هرچند پاکستان خارج از پیمان ناتو متحد امریکا می باشد ، اما در این اواخر روابط بین این دو کشور سرد شده و پاکستان مانند گذشته میلیاردها دالر کمک امریکا را بدست نمی آورد.

جنرال قمر جاویدباجوه لوی درستیز قوای مسلح پاکستان به امید بهتر ساختن دوباره روابط کشورش با امریکا سفر شش روزه را به ایالات متحده آغاز کرده است.

پاکستان از چند دهه به این سو متحد نزدیک امریکا بود . در دوران جهاد مردم افغانستان در برابر اتحاد شوروی سابق٬ امریکا به پاکستان بسیار کمک مالی و نظامی رساند. بعد از وقایع ماه سپتمبر سال ۲۰۰۱ پاکستان در ائتلاف جهانی تحت رهبری امریکا همراه شد و در جریان حضور قوای امریکا درافغانستان، واشنگتن ملیاردها دالر کمک نظامی به اسلام آباد رساند.

اما روابط بین امریکا و پاکستان بخاطر جنگ در افغانستان تا حد زیاد سرد شد. و رئيس جمهور سابق امریکا دونالد ترمپ کمکها به پاکستان را متوقف ساخت.

حالا که پاکستان به مشکل اقتصادی دست به گریبان است و ملیاردها دالر قرضدار میباشد، لوی درستیز پاکستان سعی میکند که روابط امریکا و پاکستان را یک بار دیگر بهتربسازد.

ایالات متحده در جریان بیست سال گذشته به پاکستان کمک های فراوان کرد تا در زمینه مبارزه با دهشت افگنی همکاری کند.

اما رئیس سابق بخش آسیای جنوبی در شورای امنیت امریکا لیزا کرتیس می گوید فکر نمی کند که امریکا در وقت حاکمیت طالبان در افغانستان، توقع زیاد از پاکستان داشته باشد.

پاکستان در ۲۰ سال گذشته از نفوذ خود بر طالبان کار نگرفته است

او به یک رادیوی امریکائی گفت :

«پاکستان در ۲۰ سال گذشته از نفوذ خود بر طالبان کار نگرفته است. »

خانم کرتیس درعین حال می گوید امریکا درعملیات علیه تروریزم در افغانستان به کمک پاکستان نیاز دارد.

«برای نظارت تروریستان توسط طیاره های بی سر نشین در افغانستان امریکا به حریم هوائی پاکستان نیاز دارد. و این چیزی است که امریکا آن را می خواهد و ما آن را در کشته شدن رهبر القاعده٬ ایمن الظاهری٬ مشاهده کردیم. اینکه پاکستان از طالبان میخواهدکه روابط خود را با القاعده قطع کنند ، فکر نکنم که امریکا دراین بخش از پاکستان توقعی داشته باشد.»

پاکستان تنها از امریکا نی بلکه ازکشورهای دیگر هم تقاضای کمک دارد ولی از امریکا می خواهد برای رفع زیانهای که سیلابها در پاکستان وارد کرده کمک کند.

مایکل کوگلمن تحلیلگر در مرکز اطلاعات و تحقیقات ویلسن در واشنگتن یک تویت خود در مورد سفر جنرال قمر جاوید باجوه به واشنگتن گفته است که در جریان این سفر جنرال باجوه پیشنهاد خواهد کرد که کشورش حاضر است در مبارزه علیه تروریزم با امریکا همکاری کند.

پاکستان در تلاش است تا کمک های جهانی به ویژه ایالات متحده را در زمینه رسیده گی به مناطق سیلاب زده جلب کند

کارشناس امور منطقوی و ژونالیست سمیع یوسفزی می گوید در دوره حکومت عمران خان روابط بین امریکا و پاکستان خوب نبود، اما بعد از برکناری عمران خان روابط دو کشور بسمت بهبود در حرکت است.

«بعد از آنکه حکومت عمران خان برطرف شد، روابط پاکستان و امریکا بهتر میشود و سفر جنرال باجوه به امریکا ارتباط دارد به مسايل اقتصادی پاکستان، به کمک های نظامی همرای ارتش پاکـــــــــستان، مسايـــــــل افغانستان و جنگ علیه تروریزم.»

همزمان با سفر جنرال باجوه، مقامات امریکائی گفته اند که همکاری مشترک نظامی را بین دو کشور بررسی می کنند ولی در مورد آغاز کمکهای بزرگ نظامی به پاکستان تعهد نکرده اند.

جنرال باجوه روز سه شنبه با وزیر دفاع امریکا لوید آستین و دیگر مقامات نظامی اینکشور ملاقات کرد.

اردوی پاکستان در مورد این ملاقات گفته است که آنها در مورد روابط دو جانبه ، امنیت منطقوی و مسایل دیگر صحبت کردند.