زنان از کارکردن در وزارت مهاجرین و عودت کنندگان حکومت طالبان منع شدند

کارمندان زن وزارت مهاجرین و عودت کنندگان حکومت طالبان که برای شان اجازه داخل شدن به این وزارت داده نشد

وزارت مهاجرین و عودت کنندگان حکومت طالبان امروز برای کارمندان زن این وزارت گفته است که پس از این برای کار کردن به این اداره نیایند.

شماری از زنان کارمند این وزارت به رادیو آزادی گفته اند که رئیس منابع بشری این وزارت به آنان گفته است که در قانون آنان اجازۀ کار مشترک برای زنان و مردان در یک اداره وجود ندارد.

یکی از این زنان به رادیو آزادی گفت که مدیر احمدی رئیس منابع بشری وزارت مهاجرین و عودت کنندگان حکومت طالبان امروز سه‌شنبه به آنان گفته است که پس از این برای اجرای وظیفه به این وزارت نیایند.

به قول این زنان، آنان سرپرست خانواده‌های شان هستند و به جز این که کار کنند دیگر هیچ راهی ندارند.

یک کارمند وزارت مهاجرین و عودت کنندگان حکومت طالبان: صدای ما باید به جهان رسانیده شود ما چه بخوریم

یک کارمند دیگر این وزارت که نخواست نامش در گزارش ذکر شود ، به رادیوآزادی گفت که برای آنها گفته شده است که باید بروید و در خانه بنشینید: "می‌گویند که هیچ کار نکنید، دروازه‌ها بروی تان باز است، بروید و به خانه بنشنید ، صدای ما باید به جهان رسانیده شود ما چه بخوریم، یا امروز این‌ها ما را می‌کشند و یا ما به کار می‌رویم."

زنان معترض چند ویدیو هم به رادیو آزادی فرستاده اند که در آن دیده می‌شود تلاش می‌شود ده‌ها تن از زنان از وزارت مهاجرین و عودت کنندگان بیرون شوند و برای شان گفته شده است که به خانه‌های تان بروید.

از سوی دیگر رادیو آزادی صدای مدیر احمدی، رئیس منابع بشری وزارت مهاجرین و عودت کنندگان حکومت طالبان را بدست آورده است که حین بیرون کردن زنان از این وزارت بیان کرده است.

وی در سخنان خود می‌گوید که به اساس قانون آنها، زنان و مردان نمی‌توانند مشترکاً در یک اداره کار کنند: "اگر شما به این فکر می‌کنید که ما میایم و کار می‌کنیم، این کار شما در نظام قبلی که نظام جمهوریت بود کار کردن جواز داشت که زنان می‌توانستند کار کنند، این یک نظام اسلامی است، اساس بدل شده است، قانون هم تغییر کرده است، نظام هم تغییر کرده و در ماده‌های قانون این نظام طوری نوشته شده است که زنان نمی‌توانند با مردان در یک اداره یکجا کار کنند."

مدیر احمدی از زنان این وزارت می‌خواهد که بجای خودشان یک کسی دیگری را معرفی کنند تا در این اداره کار کند.

مدیراحمدی، رئیس منابع بشری وزارت مهاجرین و عودت کنندگان حکومت طالبان در سخنان خود برای زنان "ناقص العقل و ناقص دین" خطاب می‌کند و می‌گوید که اگر آنان برخلاف این فیصله اعتراض کنند این برای وزارت نام بدی است.

زنان معترض می‌گویند، او از یک غرفه صحبت می‌کرد و در برابر آنان قرار نداشت.

از وزارت مهاجرین و عودت کنندگان حکومت طالبان در این مورد پرسیدیم، اما هیچ مسئولی این وزارت حاضر به پاسخگویی نشد.

خواستیم دیدگاه‌ ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان را در این باره بدانیم اما تا زمان نشر این گزارش به پیام‌های مان پاسخ نداد.

پیش از این وزارت مالیه حکومت طالبان نیز زنان کارمند این وزارت را خانه نشین کرده و از آنان خواسته بود که بجای خودشان مردان را معرفی کنند.

بیشتر در این باره: وزارت مالیه حکومت طالبان اقارب کارمندان زن را استخدام می‌کند

طالبان در حالی محدودیت‌ها را بر زنان و دختران افغان بیشتر کرده است که هفته گذشته ایالات متحده امریکا بخاطر نقض حقوق زنان محدودیت‌هایی را بر روند صدور ویزه به برخی مقام‌های طالبان وضع کرد.

در کنار آن پیش از این شورای امنیت ملل متحد به دلیل محدودیت بر زنان و دختران، محدودیت‌های را بر سفرهای دو مقام دیگر طالبان وضع کرده بود.