لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۷

نا امیدی دختران پروان؛ نمی‌توانیم رشته های مورد علاقهٔ خود را در امتحان کانکور انتخاب کنیم


تصویر آرشیف: دختران برای اشتراک در امتحان کانکور صف بسته اند.
تصویر آرشیف: دختران برای اشتراک در امتحان کانکور صف بسته اند.

در اولین امتحان کانکور در حاکمیت دوم طالبان در افغانستان، دانش آموزان دختر از انتخاب پنج رشته تحصیلی محروم شدند.

یکی از آنان در ولایت پروان به رادیو آزادی گفت که نتوانست به آرزوی دیرینه اش برسد.

"دو دلیل عمده برای اشتراک نکردن در امتحان کانکور دارم که یکی از دلایلم محدودیت است که طالبان در قسمت انتخاب رشته های تحصیلی برای دختران وضع کرده اند."

فاطمه امیرشاهی می گوید٬ وقتی شنید که دختران از انتخاب رشته های ژورنالیزم، انجنیری، وترنری، زراعت و اقتصاد محروم شده اند، دلشکسته شده است.

فاطمه بیست ساله یک سال قبل از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان از مکتبی در جبل السراج، اول نمره فارغ شد. او در حالی که بغض گلویش را گرفته بود به رادیو آزادی گفت که طالبان نگذاشتند که او به آرزوی دیرینه اش برسد.

"از طفولیت آرزو داشتم و می خواستم که در پوهنځی ژورنالیزم درس بخوانم و بعدا در یکی از رسانه های افغانستان شامل کار شوم، این حق انتخاب را از ما گرفتند من مأیوس شدم و خیلی دلسرد شدم، نتوانستم که به امتحان شرکت کنم."

اولین امتحان عمومی سراسری ورود به پوهنتون، پس از تسلط طالبان بر افغانستان، در۳۳ ولایت آغاز شد . و تا دوروز ادامه یافت.

هزاران تن در سراسر افغانستان در امتحان کانکور اشتراک کرده اند
هزاران تن در سراسر افغانستان در امتحان کانکور اشتراک کرده اند

عبدالقدیر خموش، سرپرست ادارهٔ ملی امتحانات وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان گفته است، در آزمون سال روان نزدیک به ۱۵۰ هزار دانش آموز اشتراک کرده اند که ۳۵ درصد شان دختران هستند.

به اساس معلومات وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان، از میان این تعداد اشتراک کنندگان ۱۱۵ هزار تن آنها در موسسات تحصیلات عالی جذب خواهند شد.

به اساس معلومات عبدالقدیر خموش، سرپرست ادارهٔ ملی امتحانات این وزارت،به تاریخ ۲۱ ماه میزان امتحان کانکور در کابل نیز اخذ شد وقرار است به تاریخ ۲۹ همین ماه در ولسوالیهای کابل و از کسانی که در ولایات از آزمون باز ماندند و بعداً ثبت نام کردهاند آزمون کانکور اخذ خواهد شد.

فاطمه: از طفولیت آرزو داشتم و می خواستم که در پوهنځی ژورنالیزم درس بخوانم و بعدا در یکی از رسانه های افغانستان شامل کار شوم، این حق انتخاب را از ما گرفتند

در ولایت پروان برای دو روز از چهارده تا پانزده هم میزان امتحان کانکور برگزار شد.

فاطمه امیرشاهی از اولین کانکور حاکمیت دوم طالبان محروم شد. اما بسیاری از دانش آموزان دختر به این باورند که شاید این آخرین امتحان کانکور برای دختران باشد، چونکه طالبان نگذاشته اند که بیش از یک میلیون دختر بالای صنف ششم به مکتب بروند.

فاطمه جباری صنف یازده یکی از مکتب ها در شهر چاریکار مرکز پروان بود که طالبان حکومت جمهوری را مخلوع کردند.

فاطمه از راهیابی در کانکور بعدی چندان مطمئن نیست.

جریان امتحان کانکور در ولایت خوست
جریان امتحان کانکور در ولایت خوست

"با وجودیکه آرزو داشتم که به مکتب بروم و مکتب را خلاص کرده شامل امتحان کانکور شوم اما فکر می کنم که آروزی من، یک آرزو باقی می ماند. چونکه دو سال است که دروازه های مکتب به روی ما بسته است."

فاطمه بیشتر می گوید:

" تا که من مکتب را تمام نکنم چطور می توانم که به امتحان کانکور شرکت کنم. از روزی که پدرم و مادرم من را شامل مکتب کردند آرزو داشتند که روزی مانند برادرم داکتر شوم، چون بالای دختر ها هر روز محدودیت ها بیشتر می شود با وجود این محدودیت ها، نمی توانم که درس بخوانم من آرزو داشتم که درس بخوانم و داکتر شوم و به مردم خود خدمت کنم."

ریاست معارف طالبان در پروان می گوید که در سال ۱۳۹۹ در نظام جمهوری مخلوع، بیش از پنج هزار داوطلب در امتحان کانکور اشتراک کرده بودند که چهل درصد شان را دختران تشکیل می داد. مسئولان این ریاست می گویند که در کانکور امسال بیش از دو نیم هزار تن به شمول۶۱۹ دختر اشتراک کردند.

فاطمه امیرشاهی از اینکه برخی دختران توانستند در کانکور اشتراک کنند خوشحال است. اما او می گوید که دختران و زنان در افغانستان روزهای سختی را سپری می کنند، روزهای محروم شدن از دسترسی به حقوق اساسی مثل کار، مثل آموزش، مثل رسیدن به آرزوی خودش که می خواست روزی ژورنالیست شود. او می گوید که امیدش از مسئولان امور در افغانستان قطع شده. حال به این امید بسته که صدایش در بیرون از افغانستان شنیده شود.

"از علمای جهان می خواهم که لطفا صدای زن و دختر افغانستان را که همیشه گریه می کنند و اشک به چشم دارند را بشنوند و ببینند."

XS
SM
MD
LG