سازمان ملل از عملکرد کشندهٔ نیروهای امنیتی ایران در برابر معترضان ابراز نگرانی کرد

گوشه یی از اعتراضات مردمی در ایران

ملل متحد نگرانی فزایندۀ خود را در واکنش به گزارش های کشته شدن افراد در جریان اعتراضات مردمی درایران ابراز کرده است.

ستیفان دوجاریک سخنگوی ملل متحد روز جمعه در نیویارک گفت که این سازمان همه مواردی را که منجر به مرگ یا جراحت جدی معترضان شده محکوم می کند ویکبار دیگر از نیروهای امنیتی می خواهد که از کاربرد غیر ضروری و نا متناسب قوه خودداری کنند.

سخنگوی ملل متحد افزود که افراد مسئول باید پاسخگو قرار داده شوند و این سازمان از تهران می خواهد که به خواسته های مشروع مردم احترام و به حقوق زنان رسیدگی کند.

ستیفان دوجاریک از حکومت ایران خواست که حقوق بشر را رعایت کند و خاطر نشان ساخت که بحران کنونی امکان دارد وباید از طریق تفاهم وگفتگو مهار شود.

مرگ یک ماه قبل یک زن جوان بنام مهسا امینی در توقیف نیروهای گشت ارشاد٬ منجر به اعتراضات سرتاسری در ایران شد که از چندین هفته به این سو ادامه داشته است.

مهسا امینی

معترضان روز جمعه نیز با نیروهای امنیتی در زاهدان درگیر شدند شهری که در جریان اعتراضات چند هفتۀ اخیر دهها نفر درآن کشته شده اند.

ویدیو های نشر شده در شبکه اجتماعی نشان داد که معترضان علیه آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی و نیروهای بسیجی مرگ به دیکتاتور گفته٬ شعار میدهند.

نیروهای بسیجی نقش عمدۀ در سرکوب تظاهرات داشته اند.

بیشتر در این باره: ادامهٔ اعتراض های مردمی در ایران؛ شهر زاهدان شاهد بد ترین خشونت ها بود

سازمان حقوق بشر ایران که مقر آن در اوسلو است گفت که نیروهای امنیتی تیر اندازی کرده و از کشته شدن چندین نفر به شمول یک پسر ۱۲ ساله گزارش شد.

تلویزیون دولتی دریک گزارش خود گفت که یک نفر کشته و چهارده تن دیگر در شهر زاهدان زخمی شدند. اما این گزارش نگفت که تیراندازی ازسوی چه کسی صورت گرفته است؟

سازمان های حقوق بشر: حداقل ۲۵۳ تن درجریان اعتراضات درایران کشته وهزاران تن دیگر بازداشت شده اند.

حکومت ایران کسانی را که دشمنان وعوامل خارجی می خواند مسئول این نا آرامی ها می داند.

سازمان های حقوق بشر می گویند حداقل ۲۵۳ تن درجریان اعتراضات درایران کشته وهزاران تن دیگر بازداشت شده اند.

قرار است ایالات متحده و البانیا روز پنجشنبه آینده یک گردهمایی غیر رسمی شورای امنیت را دایر کنند که روی اعتراضات در ایران تمرکز خواهد داشت.

شیرین عبادی، برندۀ جایزۀ نوبل و نازنین بنیادی هنر پیشهٔ معروف قرار است به این نشست معلومات دهند. یادداشتی که درمورد این نشست تهیه شده وبه دسترس خبرگزاری رویترز قرار گرفته می افزاید که این نشست روی ادامهٔ سرکوب زنان و دختران و اقلیت های مذهبی وقومی در ایران تمرکز خواهد کرد.

جاوید رحمن گزارشگر خاص ملل متحد دربارۀ حقوق بشر در ایران نیز قرار است در این گردهمایی سخنرانی کند که نمایندگان دیگر کشور ها و سازمان های حقوق بشر در آن سهم خواهند گرفت.