لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۲

فارین پالیسی: روسیه کماندوهای افغان را به جنگ اوکراین استخدام می‌کند


آرشیف - شماری از نیروهای کماندو رژیم جمهور مخلوع افغانستان
آرشیف - شماری از نیروهای کماندو رژیم جمهور مخلوع افغانستان

مجله امریکایی فارن پالیسی در گزارشی تازۀ خود می‌گوید که روسیه در حال استخدام کماندوهای سابق جمهوری مخلوع افغانستان است.

لین او دانیل روزنامه نگار استرالیایی نویسنده این گزارش گفته که برخی از اعضای نیروی کماندوی اردوی نظام مخلوع افغانستان گفته اند که برای پیوستن با اردوی روسیه برای جنگ در اوکراین، با آنها تماس هایی گرفته شده است.

در ادامه از قول یک مقام سابق که افسر کماندوی افغان نیز بوده و از افشای نامش خودداری کرده آمده که به عقیدۀ او، گروه روسی بدنام موسوم به"واگنر" به دنبال جذب نیروهای خاص افغانستان است.

واگنر یک سازمان سری است که رسماً وجود ندارد، اما تصور می‌شود که توسط یوگنی پریگوژین، یکی از همکاران پوتین اداره و احتمالاً بودجه آن از طریق ادارۀ استخبارات نظامی روسیه (جی آر یو) تأمین می‌شود.

تعداد دقیق نیروهای کماندوی اردوی جمهوری مخلوع افغانستان مشخص نیست. اما در گزارش او دانیل آمده که بین ۲۰ هزار تا ۳۰ هزار نیروی کماندوی افغان پس از بازگشت طالبان به قدرت در تابستان پارسال به حال خود رها شدند. طالبان با وصف اعلام عفو عفومی، وفاداران به حکومت مخلوع را تحت تعقیب قرار دادند. به اساس برخی از گزارش ها، چند صد نظامی سابق افغان به دست طالبان کشته شده اند.

به نوشتۀ فارن پالیسی، زمانی که ایالات متحدۀ امریکا در سی‌ام ماه اگست سال ۲۰۲۱ ماموریت تقریباً بیست ساله‌اش را در افغانستان به پایان رساند، صرف چند صد صاحب منصب ارشد نیروی کماندوی افغان از افغانستان به خارج منتقل شدند.

یکی از هزاران نیروی اردوی ملی نظام ساقط شده افغانستان به رادیو آزادی گفت که قوماندان ارشد یکی از واحد‌های نظامی بود و اکنون بی‌سرنوشت است.

نیروهای کماندو رژیم مخلوع افغانستان
نیروهای کماندو رژیم مخلوع افغانستان

این نظامی سابق که به علت تهدید‌های امنیتی از افشای نام و محل زندگی اش، خودداری کرد، به رادیو آزادی گفت که چندی قبل یکی از دوستانش به او پیشنهاد کرد که می‌تواند در روسیه کار کند: "به من پیشنهاد کرد که اگر می‌خواهم از کشور خارج شده و برای کار به روسیه بروم، او می‌تواند کمک کند و به سایر دوستان هم خبر بدهم که این امکان وجود دارد. اما بر سفارت روسیه حمله گردید و برای مدتی طولانی مسدود شد. ۹۰ درصد این امکان وجود دارد، زیرا کسانی که در اردوی سابق کار می‌کردند، بی‌سرنوشت و مجبور هستند."

این قوماندان نظامی سابق افزود که حدود ۴۰۰ سرباز تحت قومانده‌اش بودند و اینکه او در مناطق مختلف از جمله در ولایات ننگرهار، هلمند و کندهار در عملیات‌های نظامی در آن زمان در برابر طالبان اشتراک کرده بود.

هنوز معلوم نیست که چه تعداد از کماندوهای سابق از سوی روسیه استخدام شده اند.

اما گزارش هایی در مورد فرار این نیروها به ایران وجود دارد. ایران از حامیان روسیه در جنگ اوکراین بوده است. به اساس گزارش‌ها، تهران راکت‌ها و طیاره‌های بی‌سرنشین را در اختیار روسیه گذاشته است.

چند ماه قبل، گزارشی تازه کانگرس ایالات متحده نشان داد که برخی از نیروهای خاص افغان که از سوی ایالات متحده آموزش دیده بودند مجبور به فرار به ایران شده اند.

مایکل مک کال عضو جمهوریخواه کانگرس در گزارش گفته که اگر این نیروها مجبور شوند با یک دشمن، از جمله گروه‌های تروریستی مانند شاخۀ ولایت خراسان گروه دولت اسلامی معروف به داعش و یا بازیگران دولتی مانند چین، روسیه و ایران همکار شوند، ممکن است تهدیدی را برای امنیت امریکا ایجاد کنند.

براساس گزارش فارن پالیسی، ایالات متحدۀ امریکا ظرف تقریباً بیست سال حدود ۹۰ میلیارد دالر را بر ساختن نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان مصرف کرد.

نیروهای امنیتی دفاعی افغانستان با توانایی‌ها و ضعف‌های‌شان سرانجام فروپاشیدند.

جان سوپکو سرمفتش ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان قبلاً در گفت‌وگوی اختصاصی به رادیو آزادی گفته بود که تصمیم‌های اداره‌های دونالد ترمپ رئیس جمهور سابق و جو بایدن رئیس جمهور فعلی امریکا در مورد خروج تمامی نیروهای امریکایی از افغانستان یکی از عوامل اصلی فروپاشی نیروهای افغان بود.

مصاحبۀ اختصاصی با بازرس ویژۀ امریکا از بازسازی افغانستان
please wait

No media source currently available

0:00 0:09:31 0:00

در مورد توانایی‌های نیروهای امنیتی دفاعی افغان همواره انتقادهای موجود بوده.

اما هم مقام‌های افغان و هم متحدان غربی‌شان یکصدا می‌گفتند که نیروهای کماندوی افغان در سطح منطقه بی‌نظیر بودند چونکه توسط نیروهای بحری امریکا و خدمات هوایی خاص بریتانیا آموزش دیده بودند.

یکی از نگرانی‌های مطرح شده از سوی برخی از اعضای کانگرس امریکا این است که ممکن است که این نیروها اطلاعات حساس آموزش نظامی را در اختیار تهران از دوستان منطقه‌ای روسیه قرار دهند و برخی از کارشناسان نظامی افغان به این باور اند که اگر روسیه برخی از کماندوهای افغان را استخدام کند ممکن است که در جنگ اوکراین به نفعش تمام شود.

در مورد احتمال گماشتن کماندوهای نظام ساقط شده افغانستان از سوی روسیه در جنگ با اوکراین در حالی سخن گفته می‌شود که به گفته مقامات غربی، روسیه در جنگ اوکراین با مشکلات زیاد مواجه است و نیروهای اوکراینی بیشتر مناطقی را که مسکو در هشت ماه گذشته تصرف کرده بود، پس گرفته اند.

XS
SM
MD
LG