حامد کرزی: تخریب سنگ مقبرۀ احمدشاه مسعود کار دشمنان افغانستان است

آرشیف - حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان

در ادامۀ واکنش‌ها به ویدیوی تخریب سنگ آرامگاه احمد شاه مسعود، به تازگی حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان، حنیف اتمر وزیر خارجۀ حکومت جمهوری پیشین مخلوع افغانستان و برخی جریان‌ها و اشخاص سیاسی نیز تخریب سنگ مقبرۀ احمدشاه مسعود را نکوهش کردند.

حامد کرزی در حساب توییتری خود نوشته که دشمنان مردم افغانستان با چنین عملکرد و تلاش ناکام نمی‌توانند به "بزرگان و قهرمانان ملی ما" توهین کنند.

رئیس جمهور پیشین افغانستان همچنان از حکومت طالبان خواسته تا جلو اینگونه عملکردهای مخرب را بگیرد و به حفاظت مقبرۀ بزرگان افغانستان توجه کند.

حنیف اتمر وزیر خارجه حکومت جمهوری مخلوع افغانستان

حنیف اتمر وزیر خارجه حکومت جمهوری مخلوع افغانستان هم در حساب توییتری خود نوشته این عمل وحدت ملی کشور را صدمه می‌زند.

او همچنان خواستار بازداشت عاملان این قضیه و سپردن آنان به پنجۀ قانون شده است.

از سوی دیگر شورای "مقاومت ملی برای نجات افغانستان"، که از سوی برخی رهبران سیاسی پیشین در مخالفات با حاکمیت دوبارۀ طالبان ایجاد شده، ناوقت روز شنبه با نشر اعلامیه‌ای در صفحۀ توییترش طالبان را متهم به تخریب سنگ آرامگاه احمدشاه مسعود کرده است.

آژانس خبری باختر تحت کنترول حکومت طالبان در حساب توییترش به نقل از ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان نوشته که او گزارش‌ها در مورد تخریب مقبره احمدشاه مسعود را "دروغ" خوانده و گفته که " حکومت آنها به سربازانش اجازه نمی‌دهد که به کسی توهین کنند."

این آژانس همچنان به نقل از مولانا نصرالله ملک زاده رئیس اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان در ولایت پنجشیر نوشته که به مقبره احمدشاه مسعود هیچ زیانی وارد نشده است. او ویدیو های نشر شده در صفحات اجتماعی را جعلی خوانده است.

پیش از این عبدالله عبدالله، رئیس پیشین شورای عالی مصالحۀ ملی، صلاح الدین ربانی، رهبر یکی از شاخه‌های جمعیت اسلامی افغانستان، عطامحمد نور، رهبر دیگر شاخۀ این حزب، عبدالرب رسول سیاف، رهبر حزب اتحاد اسلامی و برخی از چهره‌های سیاسی دیگر نیز به این موضوع واکنش نشان داده بودند.

بیشتر در این باره: تخریب سنگ آرامگاه احمد شاه مسعود٬ واکنش های را بر انگیخته است

در همین حال شماری از آگاهان امور سیاسی به این باور اند که اقدامات این چنینی از جمله تخریب آرامگاه‌ها در زیر حاکمیت طالبان، جنبش‌های مردمی را در برابر طالبان بیشتر خواهد کرد.

همایون محتاط آگاه امور سیاسی و معاون پیشین سفیر افغانستان در روسیه در این مورد به رادیو آزادی گفت:
"جامعۀ افغانستان برعلاوۀ اینکه جامعه اسلامی است جامعه سنتی و عنعنوی نیز است که در او بعضی عرف و رسوم پسندیده‌ای است که در تمام این جغرافیا باید مورد احترام قرار بگیرد که یکی از آن احترام به مقبره‌ها و آرامگاه‌ها است."

از زمان حاکمیت دوبارۀ طالبان این بار دوم است که بخش‌هایی از آرمگاه این فرمانده جهادی در پنجشیر ویران می‌شود_ولایتی که هنوزهم در آن از درگیری‌ها با طالبان گزارش می‌شود.

پیش از این هم گزارش‌هایی به نشر رسیده بود که طالبان محوطۀ آرامگاه جنرال عبدالرازق فرمانده پولیس پیشین کندهار را به توقف‌گاه موتر یا به گفتهٔ مردم به سرای موتر تبدیل کرده اند.

برعلاوه در بامیان تندیس عبدالعلی مزاری رهبر پیشین حزب وحدت را شکستانده و همچنان شماری از تصاویر رسامی شده از شخصیت‌های مشهور را در بعضی از ولایت‌ها نیز تخریب کرده اند.