شکایت و نگرانی شماری از باشنده‌گان شهر چاریکار از پیدا شدن دزدان در این شهر

دو تن از کسانی‌که در پروان به اتهام دزدی بازداشت شده‌اند.

شماری از باشنده‌گان شهر چاریکار مرکز ولایت پروان از پیدا شدن دزدان در این شهر شکایت و‌ نگرانی دارند.

این شکایت کننده‌گان می‌گویند، مردم خود شان دزدان را دستگیر می‌کنند و به نیروهای پولیس طالبان در این شهر تسلیم می‌کنند.

مردم خود شان دزدان را دستگیر می‌کنند و به نیروهای پولیس طالبان در این شهر تسلیم می‌کنند.

یک تن از باشنده‌گان شهر چاریکار که نمی‌خواهد به دلیل حساسیت موضوع نام‌اش در این گزارش گرفته شود، به رادیو آزادی می‌گوید: "ساعت ۱۲ بجه شب بود و من بیدار بودم که صدای پای را شندیم، از اتاق خود بیرون شدم و دیدم که دزد بالای دیوار است، من را که دید فرار کرد، بالایش صدا کردم او خود را از دیوار پائین پرتاب کرد."

احمد ذکی ۲۸ ساله جوان دیگری جریان رویدادی را قصه می‌کند که در خانه یک منزله‌شان در یکی از کوچه‌های ناحیه یازدهم شهر چاریکار اواخر هفته گذشته رخ داده‌است: "همسایه‌ها را صدا کردم این‌ها سه نفر بودند که دو نفر شان در پائین دیوار بودند. همراه همسایه‌ها این‌ها را تعقیب کردیم و صرف از جمع این سه نفر تنها یکی آن را دستگیر کردیم، ولی دو تن دیگرش متأسفانه فرار کردند. یک تن دزد را که دستگیر کرده بودیم به حوزه اول امنیتی تسلیم‌شان نمودیم. خواهش ما از قوماندانی امنیه و حوزه اول مرکز پروان همین است که در این عرصه توجه جدی نمایند. ما شب‌ها آرامش نداریم و خواب راحت نداریم، ما و حتی همسایه‌های ما از طرف شب پهره می‌کنیم که دزد نیاید."

یکی از کوچه‌های شهر چاریکار ولایت پروان که باشنده‌گان از افزایش دزدی‌ها شکایت دارند.

شکایت از هجوم دزدان شب‌هنگام به داخل خانه‌ها در شهر چاریکار بیشتر در این روزها افزایش یافته است.

ذکیه ۳۲ ساله که با پنج فرزندش بدون سرپرست در ناحیه یازدهم این شهر زنده‌گی می‌کند نیز می‌گوید که از هجوم دزدان در امان نمانده است.

او می‌افزاید: "ساعت ۱۲ بجه شب بود که سروصدا شد از جای خود بلند شدم، پسر کلانم را بیدار کردم و همه ما شروع کردیم به جیغ زدن و گفتیم دزد آمده، زنگ زدم به همسایه‌ها همه‌شان خانه من آمدند و بررسی کردند و دیدند که کسی نیست، در خانه من بعداً با حوزه تماس گرفتند حوزه هم آمد و داخل خانه من را بررسی کرد و گفتند که فعلاً این‌جا کسی نیست و اگر در کوچه کسی را دیدیم باز برای شما خبر می‌دهیم. همه ما نا آرام شدیم تا صبح هیچ خواب ما نبرد. همه‌ی اولاد هایم ترسیدند و یکی‌شان مریض شده و تب دارد، از همان شب به بعد خواب آرام هیچ کدام ما نداریم. بسیار وضعیت خراب است."

برخی از خانواده‌ها در شهر چاریکار می‌گویند، دزدانی که تا حالا موفق شده‌اند به خانه‌ها داخل شوند بیشتر مواد غذایی، اشیا و لوازم قیمت بها را با خود برده اند.

دزدانی که تا حالا موفق شده‌اند به خانه‌ها داخل شوند بیشتر مواد غذایی، اشیا و لوازم قیمت بها را با خود برده اند.
برخی خانواده‌ها

محمد بشیر ۴۰ ساله باشنده شهر چاریکار مرکز ولایت پروان در مورد دلیل پیدا شدن این دزدی‌ها می‌گوید: "دلایلش بی‌کاری است، از فقر و بی‌چارگی این کار را می‌کنند."

گوشه‌ی از پروان

محمد بشیر از حکومت محلی طالبان در پروان در این مورد درخواست دارد: "شب و روز خواب نداریم در این ناحیه یازدهم دزدی‌ها زیاد است، خانه‌های مردم را که دزدی کردند ما شب و روز خواب نداریم. از قوماندانی امنیه این خواهش را داریم که امنیت شهر را بگیرند. باید دزدی را که بازداشت می‌کنند آن را رها نسازند، چون وقتی‌که این‌ها را رها کنند به بار دوم و سوم هم دزدی می‌کنند باید این‌ها را محکمه کنند و حبس‌شان کنند."

با این حال قاری عبدالله زبیر قوماندان نیروهای امنیتی طالبان در حوزه اول امنیتی شهر چاریکار حضور دزدان را در این شهر می‌پذیرد، اما می‌گوید تلاش‌ها برای دستگیری دزدان جریان دارد.

او می‌گوید: "امشب بالفعل دو سارق را که در یک خانه داخل شده بودند بخاطر سرقت ما گرفتار شان کردیم و فعلاً هم به‌طور ۲۴ ساعته تیم‌های گزمه و ایست‌های بازرسی ما فعالیت دارند و ان‌شاءالله به هر قیمتی‌که شود ساحه را پاکسازی می‌کنیم."

ده‌ها دزد در دو ماه گذشته بازداشت شده‌اند.
مقام‌های طالبان در پروان

از رویدادهای روز افزون دزدی در چاریکار در حالی شکایت می‌شود که مقامات امنیتی طالبان می‌گویند ده‌ها دزد را در دو ماه گذشته بازداشت کرده‌اند.

ملا عزیزالله قوماندان امنیه طالبان در پروان در این مورد به رادیو آزادی گفت: "بعضی قضایای کوچک دزدی که صورت می‌گیرد طبعاً ولایت بزرگ است. الحمدلله خوبی در این است کسانی‌که دزدی می‌کنند گرفتار می‌شوند. در مدت یک الی دو ماه گذشته بیش از ۱۰۰ نفر را گرفتار کردیم."

شماری از پرسونل امنیتی طالبان در ولایت پروان افغانستان

شماری از ساکنان ولایت پروان به این باور اند که پیدا شدن و افزایش سرقت‌ها یک تهدید امنیتی است که از این بابت مردم نگران اند.

از این میان ذکیه می‌گوید که اگر جلو این مشکل گرفته نشود دامنه دزدی‌ها به زودی گسترش میابد و مردم دربرابر دزدان توان دفاع از خود را ندارند.