چندین شهر در ایران صحنه اعتراضات مردمی و خشونت نیروهای امنیتی بوده است

گوشه یی از اعتراضات مردمی در تهران - ایران

اعتراضات مردمی و راهپیمایی ها در چندین شهر ایران ادامه یافته و درعین حال از خشونت ها در این جریان نیز گزارش داده شده است.

به اساس گزارش ها٬ به روز دوشنبه صدای تیراندازی پیهم نیروهای دولتی به سوی معترضان درپیرانشهر در ولایت آذربایجان غربی شنیده شده شده است.

گزارش رادیو فردا بخش ایران رادیو اروپای آزاد می افزاید که این شهر به روز دوشنبه شاهد حضور گستردۀ مردم برای شرکت درمراسم خاکسپاری یک طفل شانزده ساله بود که در اعتراضات کشته شده است.

مردم به زبان کُردی علیه حکومت این شعار را سر دادند: " مادر گریه نکن ، انتقام خواهیم گرفت "

همچنین دراین مراسم برای برابری اقوام ساکن ایران نیز شعار داده شده که در آن گفته می شد:

" کرد ، بلوچ ، آذری ، آزادی برابری "

اعتراض محصلین پوهنتون علوم طبی بوشهر

در بوشهر نیز به روز دوشنبه نیروهای حکومتی برای متفرق ساختن معترضان که پیشروی مقام ولایت گردهم آمده بودند از گاز اشک آور استفاده کرد.

رادیو فردا به استناد ویدیوها و گزارش های نشر شده درشبکه های اجتماعی گزارش میدهد که جمعیت زیادی مردم در شهر جوانرود ولایت کرمانشاه درمراسم خاکسپاری کشته شدگان اعتراضات دراین شهر شرکت کردند وعلیه حکومت شعار دادند.

دوتن از معترضان بنام های بهاء الدین ویسی وعرفان کاکایی شام روز یکشنبه در اثر تیراندازی نیروهای امنیتی در جوانرود کشته شدند.

انجمن فعالان حقوق بشر ایران : شمار کشته شدگان اعتراضات سراسری دریران به حداقل ۴۱۹ تن رسید.

گزارش ها می رساند که نیروهای دولتی به سرکوب معترضان در این شهر ادامه می دهند. سازمان حقوق بشر کردستان به نقل از شاهدان عینی گزارش داده است که نیروهای سپاه پاسداران دربرخی از نقاط شهر به سوی معترضان توسط اسلحۀ ثقیله ( دهشکه) فیر کرده اند.

ازسوی دیگر روزنامۀ اعتماد چاپ تهران به نقل از جلال محمود زاده ، نمایندۀ مهاباد در پارلمان نوشت که تا دیروز یازده نفر در این شهر کشته شده اند. به گفته وی افرادی هم میان کشته شدگان هستند که در اعتراض ها حضور نداشتند.

این عضو پارلمان تیراندازی ماموران دولتی به خانه ها ومغازه های مردم را تایید کرده گفته که خسارات مالی فراوانی به مردم وارد شده است.

از چندین مورد تیر اندازی نیروهای امنیتی به سوی اعتراض کننده ها در ایران نیز گزارش های نشر شده است.

دراین میان نیروهای ایران شب گذشته یکبار دیگر مواضع کُرد ها درعراق را توسط راکت وطیاره های بدون سرنشین هدف قرار دادند.

گزارش خبررسانی فرانسه می افزاید که حد اقل یک نفر از شبه نظامیان کُرد دراین حملات کشته شده است.

مقامات ایران مخالفان کُرد خود را به دامن زدن به ناآرامی ها در ایران متهم می کنند.

هرانا ، انجمن فعالان حقوق بشر در ایران روز یکشنبه اعلان کرد که شمار کشته شدگان اعتراضات سراسری دریران به حداقل ۴۱۹ تن رسید.

این اعتراضات دوماه قبل هنگامی آغاز شد که یک زن جوان بنام مهسا امینی که به اتهام بدحجابی بازداشت شده بود در توقیف پولیس گشت ارشاد جان باخت.

خانواده وحامیان وی گفتند که او دراثر لت وکوب جان باخته است ولی مقامات گفتند که مهسا امینی بیماری ضمنی داشت.