سازمان ملل متحد خواهان تطبیق اعلامیه های حقوق بشر در افغانستان گردید

طالبان همواره متهم اند که حقوق زنان و دختران را در افغانستان محدود ساخته و با استفاده از اسلحه گردهمایی های اعتراضی زنان را برهم زده اند.

هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) در آستانه روز جهانی حقوق بشر تاکید می کند که افغانستان باید به تمامی مواد اعلامیه جهانی حقوق بشر احترام بگذارد.

یوناما به روز جمعه در یک پیام تویتری گفت که دهم ماه دسمبر مصادف است با روز جهانی حقوق بشر. این روز همچنان با ۷۵ مین سالروز اعلامیه جهانی حقوق بشر مطابقت دارد.

دفتر معاونت سازمان ملل متحد گفته که افغانستان یکی از امضأ کننده گان این اعلامیه جهانی بوده و هر ماده آن را باید رعایت کند.

به گفتهٔ یوناما همه افغانها، مستحق کرامت، برابری و آزادی می باشند.

در ماده سوم این اعلامیه گفته شده که هر انسان حق زندگی داشته و حق دارد که در امنیت و آزادی زندگی کند.

مسدود ماندن مکاتب دخترانه در افغانستان یکی از موارد آشکار تخطی از موازین حقوق بشری دانسته می شود

هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان در تویت خود از حکومت طالبان یاد نکرده ، اما در ارتباط به رعایت حقوق اساسی مردم افغانستان به ویژه حق آموزش دختران و کار زنان چندین بار برطالبان تاکید کرده است.

کمپاین شانزده روزه برای محو خشونت علیه زنان در سال ۲۰۰۸  توسط منشی عمومی و بخش زنان سازمان ملل متحد آغاز شد

طالبان در پانزده ماه حاکمیت دوباره خود در افغانستان دختران بالاتر از صنوف ششم را از آموزش محروم کرده و بسیار زنان را از کار منع نموده اند.

وضع محدودیت ها بر آموزش دختران و کار زنان یکی از عوامل است که جهان تاکنون حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است.

بیشتر در این باره: رینا امیری از کشورهای مسلمان خواستار ارسال پیام یک دست و قوی در مورد زنان افغان شد


همزمان، سفارت امریکا برای افغانستان که از دوحه پایتخت قطر فعالیت دارد، می گوید که ایالات متحده به این افتخار می کند که روی مصئونیت زنان و دختران در سراسر جهان سرمایه گذاری کرده و از آنها حمایت می کند.

سفارت ایالات متحده این سخنان را به روز جمعه در اشاره به کمپاین شانزده روزهٔ محو خشونت علیه زنان بیان کرده است.

ماموریت دیپلوماتیک امریکا برای افغانستان در این تویت خود گفته که رُشد امنیت اقتصادی زنان و رسیدگی به معیار های جنسیتی آنها می تواند که زنان را از خطر خشونت جنسیتی نگهدارد.

کمپاین شانزده روزه محو خشونت علیه زنان در سال ۲۰۰۸ توسط منشی عمومی و بخش زنان سازمان ملل متحد آغاز شد که همه ساله این کمپاین به هدف از بین بردن خشونت علیه زنان و دختران در جهان برگزار میشود.