اسلام آباد: به اتباع خارجی پس از انقضای ویزه های شان اجازه خروج داده می‌شود

بیرق پاکستان

وزارت داخله پاکستان به اتباع خارجی‌که پس از انقضای ویزه در پاکستان مانده اند، اجازه خروج را می‌دهد.

این را وزارت داخله پاکستان در یک بیانیه مطبوعاتی اخیراً منتشر کرده‌است.

شمله مقصودی یکی از افغان های ساکن پشاور، خیبر پشتونخوا است.

او می‌گوید که سه ماه پیش از سوی دولت پاکستان به او اخطار داده شد که یا باید مدارک قانونی خود را تا ۳۱ دسمبر تکمیل کند یا از کشور خارج شود.

شمله: با عذر به سفارت رفتم به من گفتند مشکل شما این‌جا قابل حل نیست، پس چه کار کنیم؟

اما به‌گفته شمله در این سه ماه، با وجود تلاش‌های فراوان، هنوز نتوانسته ویزه یا کارت مهاجرت بگیرد: "برای من ویزه نمی‌براید، کارت مهاجرت هم به ما نمی‌دهند، خانواده من ۹ نفر هستند، من خودم مریض هستم، بچه‌هایم مریض هستند، با عذر به سفارت رفتم به من گفتند مشکل شما این‌جا قابل حل نیست، پس چه کار کنیم؟"

اخیراً وزارت داخله پاکستان در خبرنامه‌ای اعلام کرده که به خارجی‌هایی که پس از پایان اعتبار ویزه در پاکستان زندگی می‌کنند اجازه خروج را می‌دهد.

هرچند در این خبرنامه چیزی در مورد افغان‌های مقیم آن کشور گفته نشده، اما سفارت پاکستان در افغانستان نیز این خبر را در صفحه فیس‌بوک خود منتشر کرده است.

در بیانیه مطبوعاتی آمده که متخلفان به سه سال زندان محکوم می‌شوند و علاوه بر آن در فهرست سیاه ورود به پاکستان نیز قرار خواهند گرفت.

بیشتر در این باره: شمار افغان‌های که در پاکستان بازداشت شده اند به یک‌هزار و پنجصد تن رسید

وزارت داخله پاکستان تقریباً سه ماه پیش به آن دسته از اتباع خارجی که مدارک قانونی اقامت در این کشور را نداشتند مهلت سه ماهه داد تا مدارک خود را تمدید کنند یا تا اخیر ماه دسمبر از پاکستان خارج شوند.

آن‌ها همچنان گفته بودند که با متخلفان برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

خاطره نوری: اگر ما را به زور به افغانستان بفرستند در خطر هستیم تصمیم اخیر پاکستان باعث نگرانی همه افغان‌ها شده است.

خاطره نوری گوینده یک رادیوی خصوصی به رادیو آزادی گفت که دوسیه او در حال بررسی است، اما ویزه پاکستان او ختم شده و حالا اگر به افغانستان برگردد، جانش در خطر است: "ما به این‌جا آمدیم چون جان ما در آن‌جا در خطر است، اما اگر ما را به زور به افغانستان بفرستند در خطر هستیم تصمیم اخیر پاکستان باعث نگرانی همه افغان‌ها شده است. کشور‌های خارجی کیس‌های ما را زود خلاص نمی‌کنند که ما برویم به همان کشوری که کیس داریم."

رادیو آزادی نگرانی‌ افغان‌های مقیم پاکستان را با ضیاء احمد تکل معاون سخنگوی وزارت خارجه حکومت طالبان در میان گذاشت، او به رادیو آزادی گفت که با کشور پاکستان در تماس هستند تا افغان‌ها را جبراً اخراج نکند:
"سفارت افغانستان در پاکستان تلاش می‌کند تا تمام افغان‌های مقیم پشاور اعم از کسانی که برای تداوی، تحصیل، تجارت و یا نیازهای دیگر رفته اند، با مشکل مواجه نشوند و به مشکلات آن‌ها رسیدگی کند."

این در حالیست که پس از سقوط نظام جمهوری پیشین افغانستان هزاران شهروند افغانستان برای دنبال کردن پرونده‌های پناهندگی‌شان به کشورهای همسایه از جمله پاکستان و ایران رفته اند.

بر اساس آمار حکومت‌های پاکستان و ایران، از ابتدای سال ۲۰۲۱ تاکنون حدود یک میلیون و ۲۵۰ هزار افغان به این کشورها رفته اند.