روزنامهٔ اندیپندنت: طالبان با استفاده از زور مانع داخل شدن دختران به پوهنتون می‌شوند

گروهی از دختران محصل پوهنتون کابل که اجازه ورود به داخل پوهنتون را نیافتند

روزنامه اندیپندنت

روزنامه اندیپندنت در تازه ترین شماره خود مطلبی را درمورد ممانعت طالبان در برابر پوهنتون ها برای زنان زیر این عنوان به نشر رسانده است « طالبان با استفاده از سیم های خاردار و نیروهای مسلح مانع ورود دختران به پوهنتون ها میشوند».

اندیپندنت نوشته است٬ خبرگزاری اسوشیتد پرس ویدیوی را از دختران محصل پوهنتو کابل به دست آورده است که در نزدیکی پوهنتون یکدیگر را به آغوش می کشند٬ گریه می کنند و تلاش دارند تا همدیگر را آرام بسازند.

به نوشته این روز نامه٬ در اعتراض به این تصمیم طالبان تعدادی از استادان پوهنتون ها از وظایف خود استعفا داده و بسیاری از محصلین مرد نیز صنوف درسی را ترک کرده اند.

روزنامه بخشی از نوشته شبنم نسیمی مشاور اسبق وزارت امور مهاجرین افغانستان را به نشر رسانده است که در صفحه تویتر خود با یک تصویر ضمیمه کرده کرده است. در این تصویر نشان داده میشود که یک دختر در عقب موانع سیم خاردار ایستاده است. شبنم در تویتر خود نوشته است :

« اگر این صحنه قلب شما را نمی آزارد٬ نمیدانم چی چیزی قلب های شما را آزرده خواهد کرد.»
با آنکه طالبان با صدور فرمانی دختران و زنان را از رفتن به پوهنتون ها منع کرده اند٬ اما این دختر در تلاش است که بتواند به پوهنتون داخل شود.

وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان در عین حال روند خارج کردن دختران از لیلیه های پوهنتون ها و نهاد های تحصیلی را آغاز کرده است.

مقامات طالبان گفته اند٬ زمانی که پوهنتون ها مسدود است٬ بنا دختران نیز باید به خانه های خود برگردند.

روزنامهٔ دهیل

  • روزنامه امریکایی دهیل نیز در مورد مسدود شدن پوهنتون ها به روی دختران توجه کرده و در این مورد مطلبی را به نشر رسانده است.

روزنامه نوشته است٬ این تصمیم طالبان یکی از موارد تازه تخطی آشکار طالبان از موازین حقوق بشری است که با واکنش های جدی داخلی و بین المللی مواجه شده است.

مقاله نویس در ادامه گفته است٬ با آنکه این تصمیم افغانستان را بیشتر از پیش به انزوا می برد٬ اما تاثیرات آن بر همه اتباع ان به شمول زنان و مردان خواهد بود و مشکلات این کشور را که در جریان چندین دهه حکومتداری های ناسالم ایجاد گردیده است٬ افزایش خواهد داد.