اظهارات شهزاده هری در مورد کشتن طالبان در افغانستان؛ کتابی که بحث بر انگیز شد

شهزاده هری ( دست چپ) با یک افسر اردوی بریتانیا در یکی از پایگاه های نیروهای بین المللی در جنوب افغانستان

اظهارات شهزاده بریتانیا در مورد کشتن طالبان در افغانستان، با واکنش های همراه شده است.

شهزاده هری در کتاب زندگی نامه اش ادعا کرده که در جریان ماموریت نظامی که در افغانستان داشته، ۲۵ تن از جنگجویان طالبان را کشته است.

شهزاده هری، پیلوت هلیکوپتر اپاچی در این کتاب که به تازه گی چاپ شده و قرار است به زودی در دسترس عام مردم گذاشته شود٬ نوشته که ۲۵ جنگجوی طالبان را به سان مهره های شطرنج هدف قرار داده و از بین برده است.

او در کتابش نوشته که شش بار ماموریتش در افغانستان میان سال های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ خیلی خطرناک و حتی مرگبار بود.

شماری از سیاسیون و نظامیان پیشین بریتانیا از اظهارات شهزاده هری ناراضی اند.

یکی شان هم ریچارد کیمپ است، دگروال باز نشسته که در افغانستان خدمت کرده. او به خبرگزاری فرانس پریس گفته که شهزاده بریتانیا، این حرف ها را بدون سنجش نوشته است.

انس حقانی: از میان کسانی که به کشتن افغان ها و جرایم جنگی شان اعتراف کرده اند، ظاهراً یکی شهزاده هری بوده.

" فکر می کنم که اظهارات شهزاده هری در مورد افغانستان سنجش ناشده بوده و در کُل برای اردوی بریتانیا صدمه رسانده می تواند. در گام نخست فکر می کنم که اظهارات علنی او در مورد اینکه ۲۵ تن از طالبان را کشته است، با آنکه جای شرم نه بلکه جای افتخار است، باز هم عزم کسانی را قاطع تر خواهد ساخت که در تلاش انتقام گیری استند. بناء فکر می کنم که برای امنیت جان شخص خود او پیامد جدی به بار آورده می تواند."

شهزاده هری در هنگام ماموریت نظامی در افغانستان

از جانب دیگر کیم داروک مشاور پیشین امنیت ملی بریتانیا گفته که برای شهزاده هری توصیه کرده بود تا چنین چیز ها نگوید.

اظهارات شهزاده بریتانیا، خشم مقام های طالبان را هم بر انگیخته است.

انس حقانی یکی از اعضای ارشد طالبان در تویترش به روز جمعه (۶ جنوری) خطاب به هری نوشته و گفته است، کسانی که به مهره های شطرنج مشابه دانسته شده اند، انسان بودند و خانواده داشتند.

به باور حقانی از میان کسانی که به کشتن افغان ها و جرایم جنگی شان اعتراف کرده اند، ظاهراً یکی شهزاده هری بوده.

از جانب دیگر بلال کریمی معاون سخنگوی حکومت طالبان در اعلامیۀ گفته که اعتراف هری در مورد کشتن ۲۵ تن از جنگجویان آنها نشان می دهد که به ادعای او، چنین جنایت ها تنها منحصر به شهزاده هری هم نبوده است.

قرار است کتاب زنده گینامه شهزاده هری، در دهم جنوری در سطح بین المللی عرضه شود اما نسخۀ از آن به روز جمعه (6 جنوری) در اسپانیا، پس از ترجمه در اختیار علاقمندانش قرار گرفت.