روزنامه اندیپندینت: روایت «شهزاده هری» در مورد کشتن طالبان٬ بحث بر انگیز شده است

شهزاده هری در هنگام ماموریت نظامی در افغانستان

روزنامه بریتانوی گاردین

روزنامه بریتانوی گاردین بار دیگر در مورد اهمیت کار زنان در نهاد های امداد رسان غیر دولتی مقاله یی را به نشر رسانده است.

پس از آن که طالبان به تاریخ ۲۴ دسامبر سال گذشته زنان را از کار کردن در نهاد های امداد رسان داخلی و بین المللی در افغانستان منع کردند٬ این مسئله منجر گردید که برخی از نهاد٬ روند فعالیت های خود را متوقف بسازند.

این ادارات گفته اند که برای رساندن کمک به زنان و کودکان نیازمند در افغانستان حضور زنان در این نهاد ها مهم است.

گاردین به نقل از نهاد هماهنگ کننده کمک های بشری سازمان ملل گفته است: درصورتی که طالبان به کار زنان اجازه ندهند٬ روند کمک های بشری سازمان ملل برای مردم ادامه نخواهد یافت٬ زیرا حضور زنان در این ادارات مهم است.

قرار است مارتین گریفیتس٬ معاون سرمنشی سازمان ملل در امور امداد بشری و اضطراری٬ برای گفتگو با مقامات طالبان در ماه جاری به کابل سفر کند.

گاردین در ادامه نوشته است که در واکنش به تصمیم طالبان٬ تا کنون ۱۵۰ موسسه به صورت کامل و یا هم به صورت قسمی فعالیت های خود را در افغانستان متوقف کرده اند.
بسیاری از برنامه های امداد رسانی سازمان ملل در افغانستان به وسیله نهاد های غیر دولتی و انجیو ها تطبیق می شود.

مارتین گریفیتس درعین حال گفته است٬ پروازه آن عده طیاره های سازمان ملل نیز متوقف شده است که پول نقد را به افغانستان منتقل می کردند.

به نوشته گاردین٬ به دلیل تعزیرات وضع شده ایالات متحده در برابر طالبان٬ کمک های بشری به شکل پول نقد به افغانستان فرستاده می شد.

سازمان ملل متحد گفته است که در سال ۲۰۲۳ میلادی حدود ۲۸ ملیون تن از افغانها به کمک های بشری نیاز خواهند داشت.

روز نامه اندیپندینت

  • اما روز نامه اندیپندینت در تازه ترین شماره خود در مورد کتاب بحث بر انگیز شهزاده هری مطلبی را به نشر رسانده است.

وی در بخشی از کتاب خود نوشته است که در جریان ماموریت در افغانستان٬ ۲۵ طالب مسلح را به قتل رسانده است. وی این عده طالبان را به مثابه دانه های شطرنج توصیف کرده است.

وی همچنان نوشته است٬ افراد بد٬ قبل از آن که قادر به کشتن انسان های خوب شوند٬ باید از بین برده شوند.

در مورد اظهارات شهزاده هری٬ هم در داخل بریتانیا و هم در بیرون از آن کشور تبصره های زیادی صورت گرفته است.

بلال کریمی معاون سخنگوی حکومت طالبان به روز جمعه با انتشار اعلامیه یی در واکنش به اظهارات شهزاده هری گفته است : « این اعترافات نشان می دهد که ارتکاب چنین جنایاتی تنها به شهزاده هری منحصر نمی باشد. »

بسیاری از اعضای بلند پایه اردوی بریتانیا اظهارات شهزاده هری را مورد انتقاد قرار داده و گفته اند که این اظهارات خود شهزاده را با خطر مواجه ساخته و وی را به یک هدف مبدل کرده است.

شهزاده هری در سال های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ میلادی به عنوان پیلوت در ترکیب قوای بریتانوی در ولایت هلمند در جنوب افغانستان٬ دو مرتبه ماموریت نظامی اجرا کرده است.