لغو بازی های کریکت افغانستان با آسترالیا؛ بازیکنان و کریکت بورد واکنش نشان داد

دفتر مرکزی کریکت بورد افغانستان در کابل

پس از آنکه بورد کریکت استرالیا سه بازی یک روزۀ تیم ملی این کشور با تیم ملی کریکت افغانستان را لغو کرد، بازیکن‌های افغان، بورد کریکت و شماری از چهره‌های سیاسی در برابر این تصمیم واکنش نشان دادند.

اکنون شماری از مقام‌های پیشین بورد کریکت افغانستان این وضعیت را برای کریکت افغانستان نگران کننده می‌دانند.

دولت احمدزی، مربی پیشین بورد کریکت افغانستان می‌گوید، تصمیم‌گیری اخیر استرالیا برای افغانستان پیام خوبی ندارد.

به گفتۀ او، اکنون بازیکن‌ها و بورد کریکت افغانستان باید نرمش نشان دهند، زیرا نشست شورای جهانی کریکت تا دو ماه دیگر برگزار خواهد شد.

دولت احمدزی وضعیت کنونی و تاثیر آن بر نشست آیندۀ (ICC ) را این گونه بیان می‌کند:

"استرالیا در آی سی سی نفر دارد، بسیار رای قوی دارد، گپ آن شنیده می‌شود، گپ آن پذیرفته می‌شود، آنجا بسیار خطرناک است، اگر این یک بازی نشود، آن قدر خطرناک نیست، اما خدا کند در آن نشست با ما مخالفت نشود، این گونه مخالفت شدید که اکنون شده استرالیا آنجا عضویت کامل ما، تیم دختران و همین گونه در دیگر بخش‌ها به کمک آی سی سی مخالفت نکند که آن باز برای ما خطرناک است".

دولت احمدزی، مربی پیشین بورد کریکت افغانستان


آقای احمدزی می‌گوید، وضعیت کنونی باید هرچه زودتر حل شود.

بورد کریکت استرالیا در ۱۲ جنوری سه بازی یک روزه با تیم کریکت افغانستان را لغو کرد.

بورد کریکت آن کشور با نشر خبرنامه‌ای گفته که این تصمیم را در واکنش به ممنوعیت کار و تحصیل دختران و زنان گرفته است٬ که از سوی حکومت طالبان بر زنان وضع گردیده است.

این تصمیم استرالیا واکنش تند بازیکنان و بورد کریکت افغانستان را در پی داشته است.

بورد کریکت افغانستان این تصمیم را ناعادلانه و نگران کننده خوانده است.

شماری از بازی‌کنان کریکت در صفحه‌های توییتر خود نوشته اند که کریکت باید از سیاست دور نگهداشته شود و از استرالیا خواستند که این تصمیم‌خود را پس بگیرد.

راشد خان یکی از چهره های شناخته شده کریکت افغانستان


راشد خان و نوین الحق، دو بازیکن افغان در واکنش به این تصمیم استرالیا از اشتراک در بازی‌های بیک باش خودداری کردند، اما استرالیا در روز جمعه در دفاع از این تصمیم خود گفت، حقوق اساسی بشر سیاست نیست.

از سوی دیگر بعد از اظهارات شماری از بازی‌کن‌ها و آگاهان کریکت که با گذشت زمان کریکت سیاسی می شود، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان به رادیو آزادی گفت:

"این یک واقعیت است که کریکت نباید سیاسی شود، بکار بردن این فشارها بی فایده است، استرالیا باید این کار را نکند بخش بازی‌ها باید در چوکات بازی‌ها حفظ شود از هرچیز نباید در برابر ملت‌ها به گونۀ فشار استفاده شود، پیام امارت اسلامی این است که مسایل سیاسی از غی سیاسی باید جدا شود اگر جدا نمی‌شود پس این بی‌انصافی کشورها است".

این درحالیست که به باور آگاهان امور کریکت، این تصمیم استرالیا می‌تواند راه را برای بازی نکردن آن کشورهای باز کند که با افغانستان در رقابت های کریکت اشتراک می کنند.

افغانستان قرار بود در ماه مارچ سه بازی یک روزه یا استرالیا در امارات متحدۀ عربی داشته باشد، اما به اساس تصمیم اخیر، به نظر می رسد که چنین بازی برگزار نخواهد شد.