واکنش ها به لغو بازی کریکت افغانستان با آسترالیا؛ هاکلی:« حقوق اساسی بشر سیاست نیست»

اعضای تیم ملی کریکت افغانستان

پس از آنکه راشد خان تهدید کرد که در لیگ برتر کریکت آسترالیا موسوم به بیگ بش اشتراک نخواهد کرد٬ نیک هاکلی رییس اجرایی بورد کریکت آسترالیا در این مورد واکنش نشان داد.

وی با انتشار بیانیه یی گفته است که که حقوق اساسی بشر سیاست نیست.

آسترالیا اخیرأ سه بازی یک روزه بین المللی کریکت را با افغانستان که قرار بود در ماه مارچ برگزار شود را لغو کرد و این تصمیم با انتقادات شدید بورد کریکت افغانستان و همچنان بازیکنان مطرح کرکت افغان از جمله راشد خان مواجه شد.

هاکلی همچنان تأکید بر این کرد که کریکت آسترالیا هیچگونه مشکلی با راشد خان و همچنان نوین الحق که در لیگ کریکت آسترالیا بازی می کنند ندارد.

وی گفته است زمانی که طالبان حق تحصیل را از زنان گرفتند اکثریت بازیکنان کریکت افغانستان از جمله راشد خان شدیدأ علیه این تصمیم طالبان ایستادند و ما این کار شان را تقدیر می کنیم.

راشد خان بازیکن معروف تیم ملی کریکت افغانستان

هرگاه بازیکنان کریکت افغانستان لیگ کرکت آسترالیا را تحریم کنند شکاف بزرگ برای پر کردن جای خالی آنها باقی خواهد بود، آسترالیا پیش از این نیز یک بازی تست را که قرار بود در نوامبر سا ل ۲۰۲۱ برگزار شود به دلیل اعمال محدودیت های طالبان علیه زنان افغانستان لغو کرده بود.

بسیاری از اعضای تیم ملی کریکت افغانستان به تصامیم طالبان در مورد اموزش زنان مخالفت کرده اند

تیم های عراق، قطر، بحرین و عمان به نیمه نهایی ۲۵ مین دورۀ جام ملت های خلیج راه یافتند.

بامداد امروز آخرین بازیهای مرحله گروهی این جام با دو بازی انجام شد که طی آن بحرین با کویت یک بر یک مساوی کرد و بازی امارات با قطر نیز یک بر یک مساوی شد تا از گروه دوم بحرین با ۷ امتیاز و قطر با چهار امتیاز به نیمه نهایی راه پیدا کنند، از این گروه تیم های کویت و امارات حذف شدند.

پیش از این از گروه نخست عراق و عمان به نیمه نهایی راه یافته بودند و عربستان و یمن حذف شدند.

تا دو روز دیگر قرار است که نخستین نیمه نهایی این جام را تیم های عراق میزبان با قطر برگزار کنند و در نیمه نهایی دوم عمان و بحرین با هم دیدار می کنند، بازی نهایی به تاریخ ۱۹ جنوری در ورزشگاه بین المللی بصره برگزار میشود.