امنیه محمد: یافتن راه حل برای مردم افغانستان اولویت اصلی ملل متحد است

امینه محمد معاون سرمنشی ملل متحد

معاون سرمنشی سازمان ملل متحد، به دنبال سفرش به افغانستان می‌گوید که یافتن راه حل به وضعیت مردم اینکشور، از اولویت‌های اصلی آنهاست.

امینه محمد شب گذشته (۹ دلو) در توییتی گفت که در دیدار با مقام‌های طالبان در کابل و کندهار، نگرانی عمیقش را از وضعیت زنان و دختران شریک کرده.

به گفتۀ او، ادامه محدودیت‌ها، فشارها و در مجموع این روند خیلی نگران کننده است.

امینه محمد در این مورد در حالی واکنش نشان داده که طالبان شنبه شب (۸ دلو) با نشر مکتوب رسمی از پوهنتون‌های خصوصی خواستند که به دانش‌ آموزان دختر در آزمون کانکور تا اطلاع بعدی اجازه اشتراک داده نشود.

در اعلامیۀ طالبان آمده که اگر هر نهاد تحصیلی از این دستور پیروی نکند، با برخورد قانونی روبرو خواهد شد.

سازمان همکاری اسلامی با نکوهش کردن این دستور طالبان گفته که چنین اقدام‌ها، فضای محدودیت‌ها بر آموزش و کار دختران و زنان را خیلی تنگ‌تر می‌سازد.

بیشتر در این باره: میترا: فرمان اخیر طالبان همه آرزوهایم را به خاک یکسان کرد

این سازمان در رشته توییت های که شام یکشنبه (۹ دلو) نشر کرد، گفت که از مقام‌های طالبان می‌خواهد تا بر تصمیم تازه و آنچه محدودیتی که در گذشته بر دختران دانش آموز وضع کرده اند، تجدید نظر کنند.

به باور سازمان همکاری اسلامی، محروم کردن دختران و زنان از فضای اکادمیک، انشعاب‌های اقتصادی و اجتماعی را به میان خواهد آورد.

سازمان همکاری اسلامی سه هفته پیش، نشستی را در مورد وضعیت بشری و تحولات افغانستان برگزار کرد.

در آن نشست رئیس اجرائیه این سازمان از حکومت و مقام‌های طالبان خواست تا دروازه مکتب‌ها و پوهنتون‌ها را به روی تمامی دختران بگشایند و برای آنها حق انتخاب در هر رشته آموزشی را بدهند.

اکنون باز هم دفتر سرمنشی سازمان همکاری اسلامی، درخواست گذشته را تکرار کرده و از طالبان خواسته است تا محدودیت‌های کاری و آموزشی را بر زنان و دختران بردارند.

بیشتر در این باره: فرمان تازهٔ طالبان به پوهنتون‌های خصوصی؛ به دختران اجازه ندهید در امتحانات کانکور شرکت کنند

طالبان در حدود ۱۸ ماه گذشته به دختران بالاتر از صنف ششم اجازه رفتن به مکتب را نداده اند، محدودیت‌های جدی بر کار و بیرون شدن زنان از خانه وضع کرده اند، در اخیر ماه دسمبر سال گذشته، دروازه‌های پوهنتون‌ها را بستند و همچنان به کارمندان زن در موسسه های غیردولتی دستور دادند که در خانه بمانند.

این همه اقدام‌ها واکنش‌های جدی جامعه جهانی و نهادهای مدافع حقوق بشر را به همراه داشته.

حکومت طالبان در حدود یک و نیم سال گذشته از سوی هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده است.

امینه محمد معاون سرمنشی سازمان ملل متحد پس از سفرش به افغانستان، هفته گذشته گفت که بزرگترین خواست طالبان، به رسمیت شناخته شدن شان از سوی جامعه جهانی است.

اما او تاکید کرده که نخست باید طالبان ثابت کنند که به حقوق بشر به ویژه حقوق زنان احترام می‌گذارند، سپس به گفته بانو محمد بحث تعامل و به رسمیت شناخته شدن مطرح شده می‌تواند.